Abstract:
یکی از مفسرین و علمای برجستۀ اهلسنت، قرطبی است. وی در کتب خود، مخصوصا تفسیر «الجامع»، به آراء سلف، استنادات فراوانی داشته است و محل رجوع وهابیها میباشد. در این بین نیز، برخی از وهابیها درصدد بودهاند که اختلافات خود با قرطبی را تنها در بحث اسماء و صفات بدانند و اینگونه وانمود کنند که او در دیگر مباحث، با آنها همراه است؛ در حالیکه ادعاهای بنیادین وهابیت که در توحید الوهی و ربوبی است، در تضاد با تفکرات قرطبی میباشد. قرطبی یکی از اصلیترین ادعاهای وهابیت در توحید ربوبیت (یعنی موحد بودن مشرکین) را رد کرده و مشرکین را دارای شرک ربوبی دانسته است؛ همچنین قرطبی «ما لا یقدر علیه الا الله» را، بهگونهای تفسیر نکرده که اموری مانند طلب شفاعت و تبرک از اموات، از مصادیق آن باشند. در توحید الوهیت نیز، تعریف عبادت قرطبی و وهابیت بر یکدیگر منطبق نیستند؛ زیرا قرطبی برخلاف وهابیها، هیچگاه صرف خضوع و خشوع بدون اعتقاد به ربوبیت را، منجر به تحقق عبادت ندانسته و اموری مانند طلب شفاعت و تبرک به اموات را، جایز دانسته است.
One of the prominent Sunni commentators and scholars is Qurtubi. In his books, especially in Tafsir Al-Jame, he has made many references to the views of Salaf, this has caused that Salafists refer to his works, and pretend that Wahhabis tend to their ideology. They claim that our difference with Wahhabism in trivial matters, for example, in Divine Monotheism. While, if we have a quick comparison between the views of Wahhabism and Qurtubi, we will know that there is a big difference between them, especially in Divine Monotheism. According to Qurtubi, the pagans at the time of the Holy prophet did not believe in Divine Monotheism, while the Wahhabism believe the opposite. And also Qurtubi believe that supplication and seeking bless from the dead is permissible, just opposite the Wahhabism.