Abstract:
توانایی ارواح اموات بر شنیدن و اطلاع یافتن از سخن زندگان در دنیا، ازجمله موضوعات مورد انکار وهابیت است. وهابیان برای اثبات ادعای خود به آیاتی چون )إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى(، )إِن تَدْعُوهُمْ لَا یسْمَعُوا دُعَاءکمْ ...( و همچنین به داستان عزیر نبی%؛ و ماجرای بیخبری انبیا از این دنیا در زمان مرگشان، استدلال کردهاند. این در حالیست که خوانش وهابیان از آیات یادشده از دلالت این آیات بیگانه بوده و در میان عالمان مذاهب اسلامی بیسابقه است. آیه )إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى( طبق تفسیر رسول اکرم $ ربطی به ناتوانی ارواح اموات بر شنیدن ندارد، آیه )إِن تَدْعُوهُمْ لَا یسْمَعُوا دُعَاءکمْ ...( مرتبط با بتان است و از محل بحث متباین است، داستان عزیر نبی% هم تنها بر این دلالت میکند که حضرت عزیر% از زمانی که مرده بود و در این دنیا نبود، چیزی به یاد نیاورد، نهاینکه چیزی نشنیده باشد، لذا نفی شنیدن نمیکند و درنهایت بیخبری انبیا بهمعنای نشنیدن مردگان نیست، بلکه نهایتاً عدم علم را ثابت میکند و عدم علم با عدم سماع متفاوت است.
The Wahhabis deny the hearing of the dead. They mention as witness some verses such as You cannot make the dead hear (27:80), or If you invoke them they will not hear your invocation (35:14). And also the Wahhabis argue that according to the story of the prophet Uzair, the prophets are not aware of this world after their death. While, this kind of interpretation is strange between Islamic scholars. But care must be taken that the first qur'anic verse is irrelevant to the hearing of the dead, and the second verse is about the idols. The prophet Uzair story shows that while he was dead he could not remember anything from this world, and it does not mean that he could not hear something. So, this story does not indicate that the dead cannot hear. And there is a difference between not knowing something and not hearing something.