Abstract:
مکتب معنادرمانی به عنوان یکی از مکاتب روان درمانی اگزیستانسیالیسم» توسط ویکتور فرانکل ابداع شد. اصلیترین رسالت این مکتب تاکید بر اهمیت معنای زندگی و نقش بیبدیل آن در رهایی از خلا وجودی و پوچی در زندگی است. سه باور اصلی ما بعدالطبیعی این مکتب عبارتند از: اعتقاد به وجود خداء دین و جاودانگی. تحقیق حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی و از طریق منابع کتابخانهای صورت گرفته پس از واکاوی دقیق باورهای مابعدالطبیعی مکتب فرانکل آنها را براساس مبانی فکری علامه طباطبایی5ل ارزیابی میکند. سوّال اصلی تحقیق این است که مهمترین باورهای مابعدالطبیعی مکتب معنادرمانی فرانکل چیست؟ و اشتراکات و افتراقات آنها نسبت به آموزههای اسلامی - بر مبنای آراء علامه طباطبایی - کدام است؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد؛ تبیین نادرست و سطحی از مفهوم خدا و تنزل آن از مرتبه واجب الوجودی به مرتبه معنا دهندهگی محض, تعریف حداقلی از دین و نگاهی پلورالیستی و ابزارگرایانه به آن و عدم توجه به حقیقی بودن سعادت و تعابیر مبهم از جاودانگی از مهمترین نقطه افتراق دیدگاه فرانکل و علامه طباطبایی در حوزه باورهای مابعدالطبیعی است
logotherapy was invented by Viktor Frankl as one of the existentialist psychotherapy schools. The main mission of this school is to emphasize the importance of the meaning of life and its unique role in getting rid of existential emptiness and aimlessness in life. The three main beliefs of this school are: belief in the existence of God, religion and immortality. The present research, which was carried out by descriptive-analytical method and through library sources, after carefully reading the metaphysical beliefs of Frankel's school, evaluates them based on the intellectual foundations of Allameh Tabatabayi (r). The main research question is what are the most important metaphysical beliefs of Frankel's logotherapy school? And what are their similarities and differences with respect to Islamic teaching, based on the opinions of Allameh Tabatabayi? The research findings show: the incorrect and superficial explanation of the concept of God and its degradation from the level of necessary position to the pure level of a meaning-giver, a minimal definition of religion and a pluralistic and instrumentalist view of it, and not paying attention to the reality of happiness and vague interpretations of immortality are the most important points of difference between Frankel and Allameh Tabatabai is in the field of metaphysical beliefs.