Abstract:
آثار هنر فطری به طرز خودانگیخته و در جریان عادی زندگی مردم بومی ایجاد شده و بر طبق ذات خود از قواعد شناخته شده تبعیت نمیکنند. عروسکهای بومی را میتوان از جمله هنرهای فطری بهشمار آورد که بر طبق اعتقادات، رسوم و با نمادهایی از فرهنگ منطقهای خاص به وجود آمده و شباهت فیزیکی با دیگر انواع عروسکها ندارند. عروسک تکه در منطقه آذربایجان که فرا رسیدن بهار را اعلام میکند نیز از انواع عروسکهایی محسوب میشود که به صورت فطری خلق شده و با توجه به اعقادات و باورها مردم آن منطقه به نمایش درآمدهاند.در پژوهش حاضر سعی بر آن است با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای به بررسی تاریخی و نمادین عروسک تکه پرداخته و معنای نهفته در آن را بررسی و تحلیل نماید. تحلیل و بررسی انجام شده با استفاده از مطالعات آیکونولوژی صورت گرفته است که توسط اروین پانوفسکی در ابتدای قرن بیستم مطرح شد. با استناد بر این نظریه، تکه در سه سطح پیشاشمایل نگارانه، شمایلنگارانه و شمایل شناسانه بررسی شده است. سطح اول و دوم در مطالعات آیکونولوژیک به ویژگیهای ذاتی و فرمی اثر و عواطف سامانبخش موجود در آن میپردازد. در سطح سوم مطالعات شمایل شناسانه، که به تعبیری مهمترین بخش از این رویکرد است، پیوندهای میان اثر هنری و شرایط فرهنگی و اجتماعی و ادبی سنجیده و بررسی میشود. در عروسک تکه میتوان علاوه ارتباط تنگاتنگ با ادبیات، اعتقادات و باورها، فرهنگ و طبیعت مردم آذربایجان، شاهد انطباق این موارد با ویژگیهای بارز هنر فطری بود.
The innate artworks are created spontaneously and as a part of the daily life of local people, and by their very nature, they do not adhere to the pre-established norms of art. The native effigies are regarded as part of the innate art made based on the beliefs, customs, and symbols of a particular region's culture and do not resemble other effigies in appearance. The Teke effigy of Azerbaijan, which represents the arrival of spring, is an icon that has emerged in a particular region and is shown in rituals in line with the beliefs of its people.This study utilized a descriptive-analytical approach and library resources to investigate the historical and symbolic meanings of the Teke effigy. The study was based on iconological studies, a research approach pioneered by Erwin Panofsky at the turn of the 20th century. According to iconological presumptions, Teke has been investigated at three levels: pre-iconographic, iconographic, and iconological. The first and second levels are concerned with the innate and formal characteristics of an artwork, as well as its regulating emotions. The third and most crucial level examines the connections between the artwork and the cultural, literary, and social context. The iconological study of the aforementioned artworks helps determine the artwork's meanings, setting, ideological context, and worldview, which is a byproduct of society and culture. According to the case study’s findings, the Teke effigy, in addition to having a close bond with Azerbaijani literature, beliefs, ideologies, and identity, is compatible with the characteristics of innate art.