Abstract:
زمینه و هدف: امروزه، توانمند ساختن پرستاران به تواناییها و مهارتهایی که زمینه خلاقیت و خودکارآمدی در آن نقش دارد، راهکاری است که میتواند منجر به گسترش و بوجودآمدن تفکر شود؛ از این جهت، این تحقیق با هدف ارتباط بین سبکهای تفکر با خلاقیت و خودکارآمدی پرستاران شاغل در بخش درمانی بیمارستان امیرالمومنین انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، در دسته تحقیقات میدانی قرار میگیرد. جامعه آماری این تحقیق را تمامی پرستاران بیمارستان امیرالمومنین استان گیلان (شهر رشت) به تعداد 228 نفر تشکیل دادند. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای استاندارد سبکهای تفکر (TSI)، خلاقیت و خودکارآمدی شرر استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری K-S، همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و آزمون سوبل با استفاده از نرمافزار SPSS24 استفاده شد. یافتهها: نتایج معادله رگرسیون نـشان میدهد سبکتفکر واجد شرایط پیشبینی خلاقیت و خودکارآمدی میباشد. نتایج آزمون سوبل نشان میدهد که متغیر سبکتفکر تاثیر میانجی معناداری بر رابطه بین خودکارآمدی با خلاقیت دارد. براساس یافتههای پژوهش رابطه مثبت و معناداری بین سبکتفکر و خلاقیت و خودکارآمدی وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به وجود ارتباط معنادار بین سبک تفکر با خلاقیت و خودکارآمدی پرستاران، لازم است، مسئولان بالادستی سازمانهای پزشکی نسبت به فراهم کردن زمینههای آموزش تمامی سبکهای تفکر برای تمامی پرستاران در این سازمان اقدام کنند.
Background: Nowadays, empowering nurses with the abilities and skills in which the field of creativity and self-efficacy plays a role, is a solution that can lead to the expansion and emergence of thinking.Accordingly, this research aims to connect thinking style with creativity and self-efficacy of nurses. The study was performed in the treatment department of Al-Momenin hospital in Gilan province.
Methods: In terms of purpose, application and data collection method, this research is classified as field research. The statistical population of this research was 228 nurses working inAmir Al-Momenin Hospital in Gilan province. Standard questionnaires of thinking styles (TSI), creativity and self-efficacy were used to measure the research variables. To analyze the data, K-S statistical tests, Pearson correlation, multivariate regression and Sobel test were used using SPSS software(version 24).
Results: The results of the regression equation show that thinking style is qualified to predict creativity and thinking style is qualified to predict It is self-efficacy. The results of the Sobel test show that the thinking style variable has a significant mediating effect on the relationship between self-efficacy and creativity. According to the research findings, there is a positive and significant relationship between thinking style, creativity and self-efficacy.
Conclusion: Considering the existence of a significant relationship between the thinking style and the creativity and self-efficacy of nurses, it is necessary for the higher officials of the organization to provide training grounds for all nurses withall thinking styles in this organization.