Abstract:
پیشینۀ تحولی تاثیر گرفته از جو خانوادگی بهویژه خصیصههای روانی مرتبط به رخدادهای آسیبزا، پیوندها، رابطه و ارتباطات خانوادگی نقش بسزایی در احساسات پایۀ افراد دارد. ازاینرو هدف این پژوهش، ردیابی اثر پیشینۀ مراقبتی خانواده روی وضعیت روانی؛ نقش میانجیگر احساس تنهایی در همبستۀ آزاردیدگی دوران کودکی با امنیت روانی بود. پژوهش کمی و طرح آن همبستگی با بهکارگیری مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همۀ دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 401-1400 بود. حجم نمونه آماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس و با پرسشنامه آنلاین انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ترومای دوران کودکی (Bernstein, Stein, Newcomb, & et al, 2003)، پرسشنامه احساس تنهایی دانشگاه کالیفرنیا (UCLA, 1978) و پرسشنامه امنیت روانی (PSQ, 2004; cited in Shams & Khalijian, 2014) بود. تمام تحلیلها به روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای 22 SPSS- و 24 AMOS- انجام شدند. نتایج نشان داد تجارب سوء دوران کودکی بر امنیت روانی تاثیر مستقیم (019/0= P، 15/0-= β) و بهواسطهی احساس تنهایی تاثیر غیرمستقیم دارد (002/0= P، 44/0-= β). علاوه بر این، احساس تنهایی بر امنیت روانی دارای اثر مستقیم بود (001/0= P، 79/0= β). با توجه به نتایج داشتن آزاردیدگی دوران کودکی در احساس تنهایی نقش زیادی دارند و ازآنجاکه احساس تنهایی میتواند منشا بسیاری از مشکلات روانشناختی افراد شود؛ لذا فراهمسازی محیط مناسب از دوران کودکی میتواند کمک شایانی به افزایش امنیت روانی بکند.
Background: The evolutionary history affected by family upbringing, especially psychological traits related to traumatic events, bonds, relationships, and family connections play a significant role in people's basic feelings. Objective: The purpose of this study was to investigate the mediating role of loneliness in the relationship between childhood abuse experiences and psychological security. Method: The research method was the correlation of the type of structural equation modeling. The population of this study included all undergraduate students of Lorestan University in the academic year 2021-2022. The statistical sample size was determined based on Klein's thumb rule equal to 240 people which was done by available sampling method and online questionnaire. The instruments used in this study were the Childhood Trauma Questionnaire (Bernstein, Stein, Newcomb, & et al, 2003) University of California Los Angeles Loneliness Scale (UCLA, 1978; Russell, Peplau & Ferguson), and the Psychological Security Questionnaire (PSQ, 2004; cited in Shams & Khalijian, 2014). Data analysis was performed using structural equation modeling statistical method and by the SPSS-22, and AMOS-24 software. Findings: The results showed that Childhood abuse experiences have a direct relationship with psychological security (β=-0.15, P=0.019) and an indirect effect on psychological security due to loneliness (β=-0.44, P=0.002).In addition, the feeling of loneliness had a direct effect on psychological security (β=0.79, P=0.001). Conclusion: According to the results of childhood abuse experiences, they play a big role in feeling lonely, and because feeling lonely can be the source of many psychological problems of people; therefore, providing a suitable environment from childhood can greatly help to increase psychological security.