Abstract:
این نوشتار، نقد مقالۀ «نگاهی اجمالی به جامعه بهائیان ایران در قرن چهاردهم» نوشتۀ ایقان شهیدی است. در این نقد، تناقضهای گفتاری و رفتاری رهبران و بزرگان بهائیت و سیرۀ ایشان که در تضاد کامل با تعالیم بهائیت است، بیان شده، همچنین بهاختصار در باب افکار و عقاید علیمحمد باب، بهاءالله و عبدالبهاء دربارۀ وحدت عالم انسانی و تحری حقیقت، اشاره شده است. دربارۀ ردپای بهائیان در برهههای حساس و سرنوشتساز تاریخ ایران مانند مشروطه و نقش پنهان بهائیان در شکلگیری اغتشاشات آن و از جنبش خزینه و ورود دوش در ایران تا نمونههایی از دخالتهای دیرینۀ بهائیان در حکومت ایران، ماهیت تشکیلاتی و سازمانی بهائیت و رفتار مظلومنمایانه و نفرتپراکنیهای بهائیان نمونههایی آوردهایم. بهعلاوه، به دیدگاه حقیقی رهبران بهائی دربارۀ تساوی رجال و نساء، علل حقیقی فعالیتهای بهظاهر خیرخواهانه و انساندوستانۀ بهائیان در قالب آموزش و تعلیموتربیت، جایگاه تبیین و تفسیر عبدالبهاء، اختلافات بهائیان از دیرباز تا به امروز و خاستگاه اصلی رسالۀ مدنیه عبدالبهاء از کلام وی پرداخته شده است. ویژگیهای شخصیتی شوقی و اقدامات وی در دوران ریاستش بررسی شده و روشن شده است که بهائیت با تمام توان در تلاش است تا خود را بهعنوان آیینی پیشرو معرفی نماید و مبلغان بهائی به پیروی از رهبران خود، تمامی ادیان گذشته را عتیقه و آیین خود را منطبق با زمان حال و مدرن میدانند! این ادعا را اریک استتسون، از روشنفکران بهائی، راستیآزمایی کرده و طبق آن نتیجهگیری میکند که آیین بهائی برخلاف شعار مبلغان آن، آیینی بهشدت محافظهکار و عقبافتاده است! در مجموع، طبق روند مقالۀ جناب شهیدی، نگاهی گذرا بر حقیقت تاریخی بهائیت انداخته و از ماهیت نامشروع بیتالعدل بر اساس نصوص بهائی سخن به میان آوردهایم و در پایان چند پرسش را با آقای شهیدی مطرح خواهیم کرد. این حقیقت مسلمی است که در طی این سالها بهائیان بیشماری به کذبها و تناقضهای موجود در آیین خود پی بردهاند و با تحری حقیقت، موفق به یافتن حق شدهاند.
هذه المقاله تمثل نقدالمقاله «رویه اجمالیه لمجتمع البهايیین فی ایران خلال القرن الرابع عشر» کتبها ایقان شهیدی. فی هذا الاطار، نجد تناقضات فی اقوال وافعال زعماء وشخصیات البهايیه وسلوکیاتهم التی تشهد تناقضا تاما مع تعالیم البهايیه، وکذلک وردت فیها اشارات
مختصره حول افکار وعقايد علی محمد الباب، وبهاءالله وعبدالبهاء حول وحده العالم
الانسانی وتحری الحقیقه. وحول بصمات البهايیین فی الظروف الحساسه والمصیریه فی
تاریخ ایران مثل الحرکه الدستوریه ودور البهايیین الخفی فی اثاره الاضطرابات، من قبیل حرکه
الخزینه ودخول الدوش الی ایران الی نماذج من تدخلات البهايیین العتیده فی الحکومه
الایرانیه، وهویه التشکیلات والتنظیمات البهايیه، والتظاهر بالمظلومیه واثاره الاحقاد من
قبل البهايیین. فضلا عن الروی الحقیقیه لزعماء البهايیه حول المساوات بین الرجل والمراه،
والاسباب الکامنه وراء حقیقه نشاطاتهم الخیریه والانسانیه فی اطار التربیه والتعلیم، ومکانه
التبیین والتفسیر لدی عبدالبهاء، ان اختلافات البهايیین القدیمه وحتی یومنا الحاضر، کما
تتناول المقاله المطالب الاصلیه من رساله عبدالبهاء المدنیه من خلال کلماته. ودرست
خصايص شخصیه شوقی واجراءاته خلال فتره رياسته وقد تبین ان البهايیه سعت بکل قوتها
لتقدیم نفسها علی اساس انها عقیده تقدمیه وقد عمد دعاه البهايیه تبعا لزعمايهم، الی اعتبار
جمیع الادیان السابقه بانها قدیمه وان عقیدتهم حدیثه فقط ومعاصره للزمن الحالی! وقد سعی
اریک استتسون، من مثقفی البهايیه، لاختبار مدی صدقیه هذه العقیده وخلص الی العقیده
البهايیه محافظه للغایه ومتخلفه خلافا لمزاعم دعاه البهاییه! وفی المجموع، فانه طبقا لما
جاء فی مقاله السید شهیدی، الذی القی نظره عابره علی الحقیقه التاریخیه للبهايیه وعن
ماهیه بیت العدل غیرالشرعیه انطلاق من النصوص البهايیه وفی الختام طرحنا عده اسيله مع
السید شهیدی. فمما لاشک فیه وجود هذه الحقیقه وهی انه خلال تلک السنوات توصل عدد
لایحصی من البهايیین الی حقیقه الکذب والتناقضات الموجوده فی عقیدتهم مما دفعهم الی
تحری الحقیقه والانتباه الی الحق فی نهایه المطاف.
This article criticizes the article "An Overview of Baha'i Society of Iran in the 18th Century"
written by Iqan Shahidi. In this regard, the contradictions in speech and behavior of
Baha'i leaders and elders and their way of life, which is based on complete contradiction
with Baha'i teachings, as well as brief hints about the thoughts and beliefs of Ali Muhammad
Bab, Baha'u'llah and `Abdu'l-Baha regarding the unity of the human world and the
search for truth have been made.
It has been explained about the footprints of the Baha'is in the critical and decisive moments
of Iran's history, such as the Constitution Movement and the hidden role of the
Baha'is in the formation of its disturbances, from Bath water pool Movement and the
entry of Shower in Iran to examples of the Baha'is' interference in Iran's government
since a long time ago. The organizational and organizational nature of Baha'ism, and the
oppressive behavior and hatred of Baha'is are also stated. In addition, to the true view of
the Baha'i leaders about the equality of men and women, the true causes of the apparently
benevolent and philanthropic activities of the Baha'is in the form of education and training,
the position of 'Abdu'l-Baha's explanation and interpretation, the differences of the
Baha'is from long ago to the present day, and the main origin of 'Abdu'l-Baha's Madaniyyah
Resaleh book. Shoghi's personality traits and his actions during his leadership have
been investigated. It has become clear that Baha'i is trying with all its might to introduce
itself as a progressive religion and Baha'i missionaries, following their leaders, consider
all past religions to be ancient and their religion to be in line with the present and modern
times! This claim has been verified by Eric Stetson, one of the Baha'i intellectuals, and
according to it, he concludes that the Baha'i religion, contrary to the slogan of its missionaries,
is extremely conservative and backward! In general, according to the process
of Mr. Shahidi's article, we took a quick look at the historical truth of Baha'ism and talked
about the illegitimate nature of justice based on Baha'i texts. In the end, we raised some
questions with Mr. Shahidi. What is certain is the existence of the fact that during these
years, countless Baha'is have come across lies and contradictions in their religion, which
has caused the search for the truth and finally finding the real truth.