Abstract:
حامیان «تاریخ میانرشتهای» با طرح این دیدگاه که رویکردهای اکتشافیـتوصیفی بهعنوان روش اصلی در پژوهشهای تاریخی دیگر پاسخگوی یک پرسش، حل یک مسئله یا پرتوافکنی بر حل یک موضوع پیچیدۀ جوامع انسانی در چارچوب روش معرفتی خود نیست، باعث ایجاد بحثهایی در ساحت نظام دانشگاهی رشتۀ تاریخ در ایران در موافقت یا مخالفت با این رویکرد شدهاند که میتوان آن را در سه دسته تقسیمبندی کرد. این پژوهش با رویکرد توصیفیـتحلیلی و مبتنیبر بررسی آماری است و میکوشد میزان مقالات میانرشتهای در مجلات علمیـپژوهشی مرتبط با گروههای تاریخی علمی کشور بهعنوان نمایندگان تاریخ آکادمیک را بیابد و بهدنبال پاسخ به پرسش جایگاه تاریخ میانرشتهای در پژوهشهای تاریخی جهت بررسی ادعاهای مرتبط با این وضعیت است. طی سالهای اخیر، حامیان رویکرد توصیفی و قائلان «کار ویژه» برای دانش تاریخ، با آنکه در تمام سالهای شکلگیری تاریخ علمی در ایران، تسلط نسبی بر فضای آموزش و پژوهش این رشتۀ دانشگاهی داشتهاند و حتی از موانع عمدۀ تغییر بنیادین برنامۀ درسی رشتۀ تاریخ در سالهای بعد از انقلاب فرهنگی بودهاند، با ایجاد فضای «نظریههراسی» به بهانۀ یکتاانگاری و حفظ استقلال علم تاریخ از دیگر شاخههای علومانسانی، مانع تحول ساختاری در رشتۀ تاریخ شدهاند. آمار16 مجلۀ علمیـپژوهشی تاریخی در یک بازۀ زمانی 15ساله که 3926 مقالۀ را به چاپ رساندهاند، نشانگر آن است که صرفاً 489 مورد از این مقالات پژوهشهای «تاریخ میانرشتهای» محسوب میشوند. تعداد پایین مقالات میانرشتهای و بهکار نبردن گستردۀ نظریات در این پژوهشها، بهعنوان مهمترین دادۀ آماری این پژوهش نیز گزارهای برخلاف ادعای جریان مذکور، دربارۀ برتری داشتن جریان حامی «تاریخ میانرشتهای» بر فضای علمی این رشته است.
Supporters of "interdisciplinary history" by proposing the view that exploratory-descriptive approaches, as the main method in other historical researches, do not answer a question, solve a problem, or shed light on solving a complex issue of human societies within the framework of its epistemological method, causing debates in the field of the academic system of the field of history. . This research, with a descriptive-analytical approach a. In recent years, the supporters of the descriptive approach and those who believe in "special work" for the knowledge of history,n e had a relative dominance over the education and research space of this academic field in all the years of the formation of scientific history in I. history in the years after the cultural revolution, by creating an atmosphere of "theory phobia" under the pretext of singularism and maintaining the independence of the science of history from other branches of human sciences, they have hindered the structural transformation in the field of history. Statistics of 16 historical scientific research journals in a period of 15 years, with a number of 3926 articles have published, it shows that only 489 of these articles are considered "interdisciplinary history" researches. The low number of interdisciplinary articles and the lack of wide application of theories in these researches, as the most important statistical data of this research, is also a proposition contrary to the claim of the mentioned trend, about the superiority of the supporting trend of "interdisciplinary history" in the scientific environment of this field.
Machine summary:
دو فصلنامۀ علمی تاریخ نگری و تاریخ نگاری دانشگاه الزهرا (س ) سال سی ودوم ، دورة جدید، شمارة ٢٩، پیاپی ١١٤، بهار و تابستان ١٤٠١ مقاله علمی ـ پژوهشی صفحات ٢٢٠-١٨٣ 1 تاریخ میان رشته ای و جایگاه آن در پژوهش های تاریخی 3 سمیه عباسی ٢، هاشم ملکشاهی تاریخ دریافت : ١٤٠١/٠٦/١٠ تاریخ پذیرش : ١٤٠١/١٢/٠١ چکیده حامیان «تاریخ میان رشته ای » با طرح این دیدگاه کـه رویکردهـای اکتـشافیــتوصـیفی به عنوان روش اصلی در پژوهش های تاریخی دیگر پاسخ گوی یک پرسش ، حـل یـک مسئله یا پرتوافکنی بر حل یک موضوع پیچیـدة جوامـع انـسانی در چـارچوب روش معرفتی خود نیست ، باعث ایجاد بحث هایی در ساحت نظام دانشگاهی رشتۀ تاریخ در ایران در موافقت یا مخالفت با این رویکرد شده اند کـه مـی تـوان آن را در سـه دسـته تقسیم بندی کرد.
com/news/5099303/%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AE %D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF- %D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%B1%D8%A7- %D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3- %D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7% DB%8C- %D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%88%DB%8C% D8%B3%D9%85- %D8%A8%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF Historical Perspective & Historiography, Vol. 32, No. 29, 2022 Alzahra University, http://hph.
Molaei tavani, Alireza (2018), "Is discipline of History in Crisis situation in Iran?", Historical perspective and historiography of Al-Zahra University, 29th year, new period, number 24, pp.