Abstract:
کیفیت محیط آموزشی از عوامل مهم در نظام آموزشی است که تأثیر بسزایی در یادگیری و ایجاد انگیزه برای یادگیری دارد؛ بنابراین این مطالعه با هدف بررسی یک گونه از محیطهای آموزشی، یعنی دانشکدههای معماری، درصدد این است که مؤلفههای مؤثر در کیفیت این محیطها را شناسایی کند و تفاوت آنها را در دانشکدههای تعریفشده در ابنیۀ قدیمی و دانشکدههای واقع در سایتهای دانشگاهی بررسی کند. روش تحقیق این پژوهش کیفی و روش تحلیلی آن تحلیل سلسلهمراتبی فازی است که با دردستداشتن معیارهای منتخب از محتوای مفاهیم نظری و ارزیابیشده از منظر سه عامل دانشجویان و استادان ازطریق پرسشنامه و مشاهدۀ مستقیم پژوهشگران به بررسی و تحلیل گزینهها میپردازد. مطالعات موردی نشان میدهند که مؤلفههای سیمای فیزیکی، فضای اجتماعی و قرارگاههای رفتاری، فضای بیرونی، نمایش بصری و منظر عینی، خرد اقلیم، فضاهای عبوری و منظر ذهنی در دانشکدههای تعریفشده در بناهای سنتی و مؤلفههای فضای بیرونی، محیطهای یادگیری، دسترسی به رسانه و تأثیر کلی محیط در دانشکدههای واقع در سایتهای دانشگاهی کیفیت برتری دارند. با بررسی نتایج، چنین استنتاج میشود که شناسایی محیط و ادراک فضایی از وجوهات اصلی آموزش معماری است؛ بنابراین هرچه این محیطها از لحاظ ابعاد کالبدی و عوامل مربوط به آن غنای بیشتری داشته باشند، افزون بر آموزش بهتر، رابطۀ مناسبتری با دانشجویان برقرار میکنند.
The quality of the educational environment is one of the important factors in the educational system, which plays a major role in learning and creating motivation for learning. Therefore, this study aimed to investigate a type of educational environment that is the architecture faculties to recognize the factors affecting the quality of these environments and to examine their differences in the faculties defined in the old building and the faculties located in the university sites. The research method is qualitative and the study used the Fuzzy Analytical Hierarchy method (FAHP), to analyze the data obtained from the statistical population. So having the selected criteria derived from the content of theoretical concepts and evaluated from the perspective of three factors of students and teachers through questionnaires, and direct observation of researchers, the paper discusses the options based on the analytical procedure. Case studies indicate that the components of the physical aspect, the social space and behavioral bases, outer space, visual display, and objective perspective, microclimate conditions, pathing ways, and mental perspective in the faculties defined in traditional buildings, and the components of the outer space, learning environments, access to the media and the overall effect of the environment in the faculties located in the campuses are of superior quality. The results conclude that identification of the environment and spatial perception is a fundamental aspect of architectural education, therefore these environments pay more attention to their physical dimensions and could establish a better relationship with students in addition to better education.