Abstract:
تفکر مهارتی است عملی که از طریق آن هوش بر تجربه تاثیر می گذارد. هوش یک توانش است و فکر کردن یک مهارت. امروزه در نظامهای تعلیم و تربیت توجه زیادی به پرورش مهارت های تفکر می شود و دانش آموزان آموزش می بینند که چگونه با استفاده از فکر خود زندگی کنند. مهارت های تفکر انتقادی به دانش آموزان این امکان را میدهند که یک موقعیت را بر اساس کلیه حقایق و اطلاعات موجود، درک کنند و به آن بپردازند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتقای تفکر مهارت انتقادی در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که ضرورت پرورش تفکر در دانش آموزان به این دلیل است که تفکر پایه ادراک و یادگیری بوده و فهم هر چیزی به آن بستگی دارد و پیشرفت انسانها در زمینه های علمی، ادبی، هنری و اخلاقی و معنوی در نتیجه تفکر و اندیشیدن به وجود می آید. داشتن ویژگیهای مهمی همچون تفکر انتقادی در دانش آموزان باعث میشود که یادگیری و بهبود مستمر فردی آنها هرگز توقف نپذیرد
Thinking is a skill, the act through which intelligence affects experience. Intelligence is an ability and thinking is a skill. Nowadays, in education systems, much attention is paid to developing thinking skills and students are taught how to live by using their thoughts. Critical thinking skills allow students to understand and address a situation based on all available facts and information. The present research was conducted with the aim of investigating the improvement of critical thinking skills in students and using a descriptive-analytical method. The findings of the research show that it is necessary to develop thinking in students because thinking is the basis of perception and learning and the understanding of everything depends on it and the progress of humans in scientific, literary, artistic and moral and spiritual fields as a result Thinking arises. Having important features such as critical thinking in students makes their continuous learning and personal improvement never stop