Abstract:
ایجاد تحول در نظام آموزشی و تربیتی یکی از الزاماتی است که در سال های اخیر مورد توجه مسئولان و مدیران قرار گرفته است، چراکه یکی از مهمترین ارکان و فاکتورهای پیشرفت کشور در عرصه علم آموزی تحول در نظام آموزشی با استفاده از فاکتورهای نوین و به روز است. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست های کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، در اردیبهشت ماه 1392 ابلاغ کردند. ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی یکی از اصول و بندهایی است که در سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور مورد توجه قرار گرفته است. باتوجه به اهمیت موضوع در پژوهش حاضر سعی داریم نگاهی به الزامات و راهکارهای ایجاد تحول در نظام آموزشی و تربیتی داشته باشیم. روش تحقیق از نوع روش تحلیلی-توصیفی می باشد و ابزار گردآوری داده ها فیش برداری می باشد.
Machine summary:
محور دوم، متربي، تربيت شونده و تعليم گيرنده و تزکيه شونده است و جالب توجه است که قرآن بر اين اساس نخستين معلم را در آفرينش انسان، خدا و سپس آدم را معرفي مي کند و گروه تعليم شونده را هم فرشتگان به حساب مي آورد (جامعه و بشريت را چون گلستان و استاد و معلم را باغبان و گل پرور مي داند) و لذا امتيازي که فرشتگان گرفتند و بعد از آن يادگيري، اعتراف کردند، ادعاي قبلي را پس گرفتند و اعتراف کردند که در آموزش از حضرت آدم يک رتبه پايين تر هستيم و آن تعبير صريح قرآن است که; خداوند آن اساس و ريشه و اسما علوم و دانشهاي مختلف را به آدم آموخت (علم آدم الاسما کلها ثم عرضهم علي الملائکه) و وقتي که فرشته ها اعتراض کردند: که چرا ما را خليفه الله قرار ندادي که از علم و دانش بي کران بهره مند شويم " خداوند به آدم فرمود : آن اسمائي که آموختي به اينها بگو : "آن اسمائي که ياد گرفته بود، آن دانشي که از طريق الهام و وحي آموخته بود به فرشتگان عرضه کرد.
، پيداست که ديدگاههاي مختلفي، حتي در اصول تربيتي خاص مکتب خويش هم دارند، بنابراين پاسخ اين سو ال مثبت است و مي توانيم از ديدگاههاي آنها در تربيت صحيح انسانها، در معيار اسلامي بهره مند شويم، يعني مربي و تعليم دهنده و استاد مي تواند از آن مايه ها، گلچين و برچين کند و معيار تعليم و تربيتي خود را بر مبناي يافته هاي قرآني و سنتي يعني حديث و سنت به تاريخ پيامبر اسلام و امامان معصوم، از آنها بهره بگيرد و اجرا کند ولي يک نکته قابل توجه اين است که همه اين دانشمندان به آن اصل کمال جويي فطري انسان اشاره کردند و اين اصل کمال جويي را بايد مدنظر قرار داد.