Abstract:
امروزه مشابهسازی تا کالایی سازی، با نادیده انگاشتن ارتباط با ماهیت وجودی بستر بوم(جغرافیای) انسانی طبیعی، بنیان های معماری را درنوردیده است. مدل درونزا در اقتصاد با ریشه در گیاه شناسی، منابع انسانی و شکوفایی استعداد های درونی انسانی را با آموزش در تقابل با تجمیع امکانات مادی و کالا محوری مورد توجه قرار داده است. پیشینه ی این مفهوم با معانی معماری درونزا وارد ادبیات معماری ایران شد که انسان و مردم را به عنوان علت غایی در تقابل با کالایی سازی محور قرار داده است. این پژوهش با بسط مفهوم درونزایی در پی آزمون این فرضیه هاست : الف. وجود انسان اندرکنش بوم (جغرافیای) انسانی طبیعی، ماهیت معماری درونزا است که در معماری به حضور میآید. ب. دلالتهای اجتماعی فرهنگی یا زیست بوم انسانی تعیین کنندهی علل کارکردی، جغرافیایی یا بوم طبیعی است؛ که با روشهای کیفی و استدلال منطقی، مفهوم نظری معماری درونزا در نسبت با وجود انسان در بوم(جغرافیای) انسانی طبیعی برساخت و با روش تفسیر پدیدارشناسانه، وجوه آن را در خانههای روستایی اورامان چنان مصداقی استخراج میشود. نتایج نشان میدهد که معماری درونزا مدلی برای خلق و نقد، با مفهومی پدیدارشناسانه، حاصل وجود انسان اندرکنش بوم انسانی طبیعی است که در معماری به تماشا میآید و تداوم بودن با معماری در بستر بوم با مراقبت، محافظت و مشارکت ممکن میشود.
Nowadays it is acknowledged that simulation and commodification of architecture through ignoring the connection with the existential nature of the ecosystem, has spread across many valuable residential areas after cities, especially in the villages. This research study has sought to find the meaning given to the human inner self within existence and makes endeavors to scrutinize these hypotheses: A. In the endogenous theoretical development, human existence creates the nature of endogenous architecture through the interaction with the natural human ecology. B. Endogenous architecture is a phenomenological concept that creates man and his existence in the ecology through architecture. C. Socio-cultural implications or the human ecology determine the functional, geographical, climatic or natural ecology causes which construct the theoretical concept of endogenous architecture in relation to human existence in the ecology through qualitative methods and logical reasoning. Subsequently, with the method of semiotic and phenomenological interpretation, the endogenous architectural aspects are extracted as an instance in the case study of the architecture of Oraman village houses. The findings of the study demonstrate that endogenous architecture as a model for creating and criticizing the work, is a phenomenological concept that is the result of human existence interacting with the natural human environment observed in architecture (over time), and the continuity of existence and the manifestation of human existence for immortality in the adaptation of architecture with the ecology can occur by care, protection, and participation. And thus the relationship among man’s inner part, architecture, and the environment is crystallized.