Abstract:
فناوریهای مالی یا فینتک نحوه ارایه خدمات مالی را متحول کردهاند و جایگزین خدمات مالی سنتی شدهاند. سرمایهگذاریهای کلانی روی فینتکها انجام شده اما شکافی میان ارایهدهندگان خدمات و مصرفکنندگان وجود دارد. به دلیل تنوع بالا و سرعت تحولات، مردم هنوز سیستم مالی نوین را درک نکردهاند و در برابر آن مقاومت می کنند در حالیکه شهروندان مخاطب نهایی بخش گستردهای از خدمات فینتک هستند. موفقیت گذار مستلزم فراهمسازی فرصت مشارکت برای شهروندان و تعامل با آنها است که با مفهوم شهروندی مالی بیان میشود. پژوهش حاضر هدف دستیابی به درک روشنی از بعد شهروندی در گذار به فینتک را دنبال میکند لذا بر اساس پارادایم تفسیری و روش پژوهش کیفی و با رویکرد استقرایی و استفاده از استراتژی دادهبنیاد به تحلیل شهروندی مالی در گذار فینتک پرداخته است. در این راستا با نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی با 15 خبره در حوزه فینتک مصاحبه شده است. یافتهها نشان داد عواملی مانند فشار فناوری در سطح بینالملل و ضعف نظام مالی سنتی گذار به فینتک را تحریک کردهاست اما بیاعتمادی شهروندان منجر به عدم اقبال به فینتکها شده است. برطرفسازی این شکاف مستلزم شکلگیری رویکرد مشارکتی شهروندی مالی است تا با آگاهیرسانی به شهروندان شرایط برای جلب مشارکت شهروندان در جایگاه مشتری، بازخورددهنده و یا مطالبهگر خدمات مالی فراهم شود. از این طریق گسترش بازار استارتاپهای فینتک، تامین مالی آنها، تعریف خدمات مالی نوآورانه و نهایتا تغییر رویه دولت میسر میشود و گذار به فینتک محقق میشود.
Financial technologies or fintech have changed the way financial services are provided and have replaced traditional financial services. Large investments have been made in fintechs but there is a gap between service providers and consumers. Due to the high diversity and speed of change in this field, people still do not understand and resist the new financial system, while citizens are the ultimate target of a wide range of fintech services. Successful transition requires providing opportunities for citizens to participate, which is expressed with the concept of financial citizenship. The present study aims to achieve a clear understanding of the citizenship dimension in the transition to fintech. Therefore, based on the interpretive paradigm and qualitative research method, and with the inductive approach and the use Grounded theory, it has analyzed financial citizenship and promoted social capital in the Fintech transition. In this regard, with Purposive sampling and Sampling snowballs, have been interviewed with 15 experts in the field of fintech. The findings show that factors such as technological pressure at the international level and the weakness of the traditional financial system have stimulated the transition to fintech, but citizens' distrust has led to Lack of acceptance of fintech. Bridging this gap requires the formation of a participatory approach to financial citizenship in order to inform citizens and promote social capital to provide conditions for citizen participation in the position of customer, feedback provider or financial services requester. In this way, it will lead to the expansion of the FinTech startup market, financing, definition of innovative financial services, and finally change in government approach, and the transition to FinTech will be achieved