Abstract:
جامعه از دیدگاه قرآن کریم دارای قوانین و سنّتهای مشخص و معینی است و این سنّتها تغییرناپذیرند و بر کلیه امتها و جوامع در تمامی زمانها و مکانها صادقاند. سنّت بازگشت عاقبت مکر و حیله به خود مکرکنندگان، ازجمله سنّتهای تغییرناپذیر الهی است. در پژوهش حاضر این مسئله بر اساس شیوه اسنادی با مطالعه آیه ۴۳ سوره فاطر ـ که بیانگر این سنّت اجتماعی است ـ استخراج شده و ضمن مراجعه به تفاسیر مختلف، نظر مفسران به روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی و ارئه شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، از دیدگاه قرآن کریم انسانهایی که سعی دارند تا از راه مکر و حیلهگری برای رسیدن به منافع خود اقدام کنند، باید بدانند که نتیجه مکر بد آنان در نهایت به خودشان باز خواهد گشت، نه به کسی که درباره او مکر کردهاند؛ زیرا این مسئله جزو سنّتهای حتمی خدای متعال، نسبت به امتهای گذشته بوده است و درباره امت پیامبر اکرم| مسلمانان نیز به همان صورت جریان پیدا خواهد کرد. زمانی که گفته میشود سنتهای خداوندی از کلیت و عمومیت برخوردارست، به این معناست که قلمرو و نفوذ آنها آنقدر وسیع و پردامنه است که افزون بر زندگی گذشته بشر، زندگی کنونی و آینده او را در تمامی ابعاد، بهخصوص بعد فردی و اجتماعی را نیز شامل میشود.
From the point of view of the Holy Quran, the society has certain rules and traditions, and these traditions are unchangeable and may be said of all nations and societies in all times and places. The tradition of returning the end of the trick to those of trick themselves is one of the immutable traditions of God. In the current research, this issue was extracted based on documentary method by studying verse 43 of Surah Fatir - which expresses this social tradition - and while referring to various interpretations, the commentators' opinion was examined and presented in a descriptive - analytical way. The findings of the research show that from the point of view of the Holy Quran, people who try to achieve their own interests through trick and cunning, should know that the result of their evil scheme will ultimately return to themselves, not to the person about whom the scheme is made. Because this issue has been among the definite traditions of God Almighty, regarding the past nations, and it will be the same for the nation of the Holy Prophet (s) and Muslims. When it is said that God's traditions are universal, it means that their territory and influence is so wide and wide-ranging that in addition to the past life of man, his present and future life in all dimensions, especially the individual and social dimensions, are also included.