Abstract:
نهاد دادگستری از سازمانهایی است که پیوسته در ارتقای فرهنگ سازمانی خود تلاش داشته و به نظر میرسد مبتنی بر شاخصهای مدیریت جهادی از عملکرد مطلوبتری برخوردار باشد و چنانچه نهادی مثل دادگستری در زمینه خدمت به ارباب رجوع، در نظر داشتن خدا در کلیه امور قضاوت، داشتن روحیه مردمی توسط قضات و مسئولین آن، تزکیه نفس، استفاده صحیح و دقیق از بیت المال و ... از مطلوبیت کافی برخوردار نباشد رفته رفته محبوبیت خود را میان آحاد مردم از دست میدهد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، راهبردهای کارآمدتر شدن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخصهای مدیریت جهادی در دادگستری جمهوری اسلامی ایران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا آمیخته است. جامعه هدف پژوهش حاضر در بخش کیفی و کمّی اساتید و خبرگان مدیریت سازمانی و مدیریت جهادی با حداقل 10 سال سابقه خواهند بود. حجم نمونه مبتنی بر رویکرد اشباع نظری تعیین میگردد و روش نمونهگیری نیز روش گلوله برفی میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبهها، در مرحله کیفی، از روش نظریه داده بنیاد استفاده میشود. فرایند در روش داده بنیاد شامل کدگذاری است. همچنین در مرحله کمّی، روایی گویههای مصاحبه مبتنی بر Imapct Factor و شاخصهای CVR و CVI تایید شده است. در نهایت یافتهها حاکی از آن است که راهبردهای کارآمدتر شدن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخصهای مدیریت جهادی در قوه قضاییه عبارتند از: تفکر خدایی کردن امور، مراجعه به مشاوره، پذیرفتن خطاهای خود و جبران، آموزش مسئولیت پذیری، آموزش احترام به یکدیگر، خوشرویی در محیط کار، پرورش کارکنان، اهمیت به بیت المال، وضع قوانین، ارتقای اعتماد به نفس، استفاده از ظرفیتها، ارتقای تعهد کارکنان، توسعه مشارکت، نهادینه کردن رفتار دینی، تفکر توسعه، قناعت، جهد بسیار، آموزشهای صحیح به کارکنان و پیامدهای نبود فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخصهای مدیریت جهادی عبارتند از : هدر رفتن منابع، عدم مسئولیت پذیری، نداشتن جهت گیری خدایی، نبود اعتماد به نفس، عدم توجه به مشارکت، عدم تکریم یکدیگر، بدخلقی، بی توجهی به کردار دینی، بی توجهی به توسعه، ضعف روابط، مردمی نبودن، بی توجهی به ارزشها.
Judiciary is one of the organizations that has continuously tried to improve its organizational culture and it seems to have a more favorable performance based on Jihadi management indicators and if an institution like Judiciary in the field of serving clients, considering God in all matters of judgment, has If the public spirit is not sufficiently favored by the judges and its officials, self-cultivation, correct and accurate use of the treasury, etc., it will gradually lose its popularity among the people. Therefore, the purpose of the current research is the strategies to make the desired organizational culture more efficient based on jihadi management indicators in the judiciary of the Islamic Republic of Iran. The current research is applied in terms of purpose and mixed in terms of execution method. The target population of the present research in the qualitative and quantitative part will be professors and experts of organizational management and jihadi management with at least 10 years of experience. The sample size is determined based on the theoretical saturation approach and the sampling method is the snowball method. In order to analyze the data of the interviews, in the qualitative stage, the foundational data theory method is used. The process in the foundation data method includes coding. Also, in the quantitative stage, the validity of interview items based on Imapct Factor and CVR and CVI indicators has been confirmed. Finally, the findings indicate that the strategies to make the desired organizational culture more efficient based on jihadi management indicators in the judiciary are: thinking of deifying things, going to counseling, accepting one's mistakes and making amends, teaching responsibility, teaching respect for each other, and being pleasant. In the workplace, employee training, importance to the treasury, establishing rules, promoting self-confidence, using capacities, promoting employee commitment, developing participation, institutionalizing religious behavior, development thinking, contentment, great effort, proper training for employees and consequences. The absence of a desirable organizational culture based on jihadi management indicators include: wastage of resources, lack of responsibility, lack of godly orientation, lack of self-confidence, lack of attention to participation, lack of respect for each other, bad mood, neglect of religious deeds, neglect of Development, weak relationships, not being popular, neglecting values
Machine summary:
مفاهیم استخراج شده پایه از کدهای اولیه راهبردهای کارآمدتر شدن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخص های مدیریت جهادی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام ) ١٩٣ جدول ٣.
مفاهیم استخراج شده پایه از کدهای اولیه راهبردهای کارآمدتر شدن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخص های مدیریت جهادی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} حال مبتنی بر مضامین پایه مضامین استخراج میگردد: ١٩٤ سال سی و یکم | شماره سوم | پاییز ١٤٠٢ جدول ٤.
مضامین استخراج شده از مضامین پایه راهبردهای کارآمدتر شدن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخص های مدیریت جهادی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پیامدهای کارآمد نبودن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخص هـای مـدیریت جهـادی نیـز مبتنی بر مصاحبه استخراج گردید که از قرار جدول ٥ میباشد : نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام ) ١٩٥ جدول ٥.
مفاهیم استخراج شده ثانویه از کدهای اولیه پیامدهای کارامد نبودن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخص های مدیریت جهادی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ١٩٦ سال سی و یکم | شماره سوم | پاییز ١٤٠٢ جدول ٥.