Abstract:
This study examines the relationship between the intellectual and the woman as depicted in several selected novels by the Iraqi novelist, Ali Bader. Ali Bader's novels are regarded as literary documents closely related to the middle class in the Iraqi society. They represent a re-reading of the modern history of Iraq, particularly the cultural aspects from a narrative perspective, discussing numerous important issues and visions on the political, social and cultural history represented by the narrative intelligentsia. Therefore, the researcher found the analytical approach to be the most proper critical method for examining Ali Bader's works. It was found that the character of the woman seeks female domination, and that the intellectual must comply and succumb contrary to the familiar traditions in eastern societies which marginalize women economically and constantly belittle her achievements. Therefore, several feminine characters in Bader's novels are shown to be of low education dominated by erotic dimensions; yet, a woman is entitled to play a role that enables her to dominate. Thus, the intellectual becomes subjected to her briskness. However, a woman is still a negative entity in the presence of the predominant mass pattern of men, but positive in the absence of it.
تبحث هذه الدراسه العلاقه بین المثقف والمراه کما تم تصویرها فی روایات مختاره من
روایات الروايی العراقی علی بدر. تعتبر روایات علی بدر وثايق ادبیه مرتبطه بدقه
بالطبقه الوسطی فی المجتمع العراقی. تمثل هذه الروایات التاریخ الحدیث للعراق،
خصوصا الدوانب الثقافیه من منظور سردی، متناوله قضایا مهمه متعدده و روی
للتاریخ السیاس ی والاجتماعی والثقافی متمثله بالطلیعه المثقفه المهتمه بالسرد
القصص ی. بناء علیه، وجد الباحث ان الطریقه التحلیلیه تعتبر الطریقه النقدیه
الاکثر مناسبه لدراسه اعمال بدر. تم اکتشاف ان شخصیه المراه تسعی للهیمنه
الانثویه، وانه یجب علی المثقف ان یستجیب ویخضع متعارضا ذلک مع التقالید
المالوفه فی المجتمعات الشرقیه والتی تهمش النساء اقتصادیا و بشکل متواصل یقلل
من شان اسهاماتها او انجازاتها. لذلک تعرض روایات بدر الشخصیات النسویه بانها
تمتلک ثقافه متدنیه تهیمن علیها الابعاد المثیره للشهوه الجنسیه، مع ذلک تکون المراه
موهله للعب دور یجعلها تسیطر فی المجتمع، وبالتالی یصبح المثقف خاضعا لرشاقتها
وخفتها. علی ایه حال تعتبر المراه کیانا سلبیا بحضور هیمنه جمهور الرجال، وایجابیا
فی غیاب هیمنه هذا الجمهور.