Abstract:
عبدالرحمن جامی، شاعر قرن نهم هجری قمری» افزون بر اینکه شاعر و نویسندهای زبردست و
توانا در نظم و نثر فارسی و عربی استء یکی از شارحان آثار محبیالدین ابنعربی نیز به شمار می-
رود؛ بنابراین» میتوان بسیاری از موضوعها را در آثار این دو پیگیری کرد که مقالة حاضر روی یکی
از این موضوعها تمرکز کرده و (مراة: زن) و (مرآت: آیینه) و دیدگاه آن دو را در این باب» در آثار
آنان بررسی کرده و پس از جمعآوری شواهد لازم» به تحلیل و سنجش دو دیدگاه پرداخته و بدین
نتیجه دست یافته که جامی با وجود اینکه یکی از شارحان آثار ابنعربی است و افکار و آراء
ابنعربی را در جایجای آثار او میتوان مشاهده کرد.ء اما دربارة موضوع «مراة) هیچگونه تاثیری از
اندیشههای ابنعربی نپذیرفته است و تنها در باب (مرآت: آیینه) آراء آن دو سنخیت دارند.
اندیشههای جامی دربارة زن بر عکس ابنعربیء منفی و به نوعی میتوان گفت برداشتهای منفی
او از آموزههای مذهبی و عرف و شرایط زمانة اوست و افزون بر این» میان (مراة) و (مرآت) بر
خلاف وجة عرفانی افکار آبنعربیء در آندیشههای جامی پیوندی مشاهده نمیشود.
Machine summary:
ديدگاه نخست او از جنبۀ کاسمولوژي و وجودشناسي است که وي زن و آيينه را در مسير خلق نزولي وجود مورد بررسي قرار ميدهد، تا آنجا که بسياري از آيات قرآن کريم و احاديث و روايات وارده از پيغمبر اکرم صلي الله عليه وسلم را بر همين مبنا و در راستاي اثبات انديشه هاي خويش واکاوي ميکند و دست به تأويل هايي ميزند که در نهايت همه به نفع «زن » و «زنانگي» (انوثت ، مادينگي) تمام ميشود و برخي در نوشته هاي خود بدين موضوع پرداخته اند که از آن جمله است مقالۀ دکتر محسن جهانگيري با عنوان مقام زن در عرفان ابن عربي در حدود شريعت که در فصلنامۀ فلسفۀ دانشگاه تهران به چاپ رسيده و ديگري مقالۀ دکتر مريم بختيار با عنوان مقام زن در عرفان با تکيه بر آراء ابن عربي است که در مجلۀ زن و فرهنگ منتشر شده است ؛ اما تقسيم بندي به شيوة ما در هيچ يک از اين دو مقاله ديده نشد؛ ضمن اينکه به پيوند ميان «زن » و «آيينه » نيز توجه نشده که در اين جستار بدان پرداخته ميشود.