Abstract:
امروزه استفاده بیش از حد و وابستگی به تلفن همراه یکی از معضلات در بین نوجوانان محسوب میگردد از اینرو این پژوهش با هدف تدوین مدل ساختاری نقش وابستگی به تلفن همراه بر سلامت روان با نقش میانجی خودارزشیابی در دانش آموزان دبیرستانی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر به صورت توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان متوسطه دوم سال۱۴۰۱- ۱۴۰۲ شهرستان ملارد است که طبق آمار 13886 نفر می باشد. حجم نمونه 375نفر بصورت خوشه ای تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه وابستگی به موبایل کوه هی (2009)، پرسشنامه خودارزشیابی جاج و همکاران (1997) و سلامت روان ویت وویر (1983) میباشد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که اثر مستقیم وابستگی به تلفن همراه بر سلامت روان (001/ 0) ,P (269/0)، اثر غیرمستقیم وابستگی به تلفن همراه با میانجیگری خودارزشیابی بر سلامت روان (019/ 0) ,P (088/0) و همچنین اثر کل بین متغیرها (001/ 0),P (241/0) میباشد، همچنین اثر مستقیم خودارزشیابی بر سلامت روان (001/ 0), P (241/ 0-) میباشد که از نظر آماری معنادار میباشند. با توجه به نتایج به دست آمده متغیرهای وابستگی به تلفن همراه و خودارزشیابی بطور همزمان قادر به تبیین 5/ 24 درصد از واریانس سلامت روان هستند. همچنین، متغیر وابستگی به تلفن همراه قادر به تبیین 5/ 13 درصد از واریانس خودارزشیابی می باشد. بنابراین مدل نظری نقش میانجیگری خودارزشیابی در رابطه بین وابستگی به تلفن همراه با سلامت روان در دانشجویان در سطح 05/ 0 و با احتمال 95% تائید میگردد.
this research was conducted with the aim of developing a structural model of the role of cell phone dependence on mental health with the mediating role of self-evaluation in high school students. The statistical population of the research includes the second high school students of 2022-2023 of Mallard city, which according to the statistics are 13886 people. The sample size of 375 people was randomly selected. The tool for collecting information is the questionnaire of dependence on mobile phones by Koo H. y. (2009),the self-evaluation questionnaire of Judge et al (1997) and Viet and Ware Mental Health (1983), the collected data were analyzed using the structural equation test. The results show that the direct effect of cell phone addiction on mental health P (0.001), (0.269) and the indirect effect of cell phone addiction with the mediation of self-evaluation on mental health P (0.019) (0.088) and also the total effect between variables is P (0.001), (0.241), also the direct effect of self-evaluation on mental health is P (0.001), (-0.241) They are statistically significant. According to the obtained results, the variables of dependence on mobile phone and self-evaluation are simultaneously able to explain 24.5% of the variance of mental health. Also, the variable of dependence on mobile phone is able to explain 13.5% of the variance of self-evaluation. the theoretical model of the mediating role of self-evaluation in the relationship between cell phone addiction and mental health in students is confirmed at the 0.05 level and with 95% probability
Machine summary:
com تاریخ دریافت مقاله: 15/07/1402 تاریخ پذیرش مقاله: 18/08/1402 چکیده امروزه استفاده بیش از حد و وابستگی به تلفن همراه یکی از معضلات در بین نوجوانان محسوب میگردد از اینرو این پژوهش با هدف تدوین مدل ساختاری نقش وابستگی به تلفن همراه بر سلامت روان با نقش میانجی خودارزشیابی در دانش آموزان دبیرستانی انجام گرفت.
ما برای ارتقاء سلامت روان بنظر میرسد بهتر است اولین قدم را با تقویت خودارزشیابی برداریم و با تقویت عزت نفس، ایجاد منبع کنترل درونی، خود کارآمدی و ایجاد پایداری هیجانی در تقویت بنیادهای احساسی و فکری پیش برویم، لذا این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که آیا وابستگی به تلفن همراه بر سلامت روان با نقش میانجی خود ارزشیابی در دانش اموزان برازش دارد؟ روش پژوهش حاضر به روش همبستگی و در گروه طرحهای علّی غیرآزمایشی به روش تحلیل مسیر انجام شده است که به بررسی روابط علّی غیرآزمایشی از طریق همبستگی بین آنها میپردازد و در مقایسه با روشهای قدیمیتر، مانند رگرسیون چندگانه توانایی شناسایی و کنترل خطاهای اندازهگیری و بررسی و آزمون روابط پیچیده با چندین متغیر وابسته و مستقل، برخوردار است.
این بدین معناست که مدل نقش میانجیگری خودارزشیابی در رابطه بین وابستگی به تلفن همراه با سلامت روان دانش آموزان برازش دارد.
همچنین اثر غیرمستقیم و اثر کل وابستگی به تلفن همراه بر سلامت روان و درماندگی روانشناختی مثبت و مستقیم و بر بهزیستی روانشناختی منفی و معکوس می باشد، این یافته ها با نتایج مطالعات دیگر همسو می باشد(فتحی و همکاران(1401)، آزادی قمر(1401)، شیرزادگان و همکاران(1397)، جعفری هرندی و بهرامی(1398)، Xiang و همکاران(2019)، Li و همکاران(2022)، دلاورپور و همکاران(1400)، Chen و همکاران(2020) و Yang ، 2019).