Abstract:
زمینه و هدف: یکی از دغدغههای سازمانهای دانشمحور، بَعد از بازنشستگی کارمندان ماهرشان، اطمینان از این موضوع است که دانش آنها در سازمان حفظ شود. بهویژه این موضوع در خصوص اعضای هیئتعلمی بازنشسته دانشگاه که کولهباری از تجربیات مفید و دانش آشکار و ضمنی فراوانی دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در همین راستا، یکی از سؤالهای کلیدی این است که چگونه میتوان از ذخیره گرانبهای دانش و سواد این فرهیختگان که با سختی فراوان، در طول سالهای فعالیت آنها اندوخته شده است، بهرهمند شد؟ هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی تجربه زیسته اعضای هیئتعلمی بازنشسته در طول سالهای اشتغال آنهاست. روش: در این پژوهش با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی هوسرل، ۱۷ نفر از اعضای هیئتعلمی بازنشسته دانشگاههای اصفهان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان شرکتکننده انتخاب شدند. تعداد نهایی شرکتکنندگان از طریق اشباع نظری تعیین شد. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به تجربیات شرکتکنندگان، از مصاحبههای عمیق استفاده شد. تجزیهوتحلیل مصاحبهها نیز بهکمک روش کلایزی انجام گرفت. یافتهها: یافتهها به شناسایی پنج مضمون اصلی انجامید که عبارتاند از: پایبندی به هنجارها و خطوط قرمز دانشگاه؛ تعادل فرد، کار و زندگی؛ تغییر نوع نگاه از کمیت به کیفیت؛ آمادگی برای زندگی بَعد از بازنشستگی؛ توسعه مهارتهای ارتباطی. همچنین با تحلیل نتایج، ۱۶ مضمون فرعی بهدست آمد. نتیجهگیری: از بُعد نظری، نتایج این پژوهش به توسعه مفاهیم مرتبط با مدیریت دانش و بهطور خاص، به اشتراکگذاری دانش اعضای هیئتعلمی بازنشسته کمک میکند. از بُعد کاربردی، نتایج بهدستآمده این قابلیت را دارد که هم در سطح فردی (برای اعضای هیئتعلمی جوانتر)، هم در سطح دانشگاه (برای مدیران عالی دانشگاه) و هم در سطح ملی (برای سیاستگذاریهای کلان وزارت علوم) استفاده شود.
Background & Purpose: One of the concerns of knowledge-based organizations after the retirement of their skilled employees is to ensure that their knowledge is retained by the organization. This issue is especially important for retired university faculty members who have extensive experience and a lot of explicit and implicit knowledge. In this regard, one of the key questions is how to take advantage of precious knowledge and literacy of these intellectuals, which has been created with great difficulty during their years of activity? The purpose of the current research is to qualitatively examine the lived experience of retired faculty members during their working years. Methodology: Using Husserl's descriptive phenomenology, 17 retired faculty members of Isfahan universities were chosen as participants using purposive sampling. The total number of participants was determined through theoretical saturation. In-depth interviews were used in order to collect information about the experiences of the participants. The interviews were analyzed using Colaizzi's method. Findings: The results identified five main themes including adherence to university norms and red lines, personal, work and life balance, shifting focus from quantity to quality, preparing for life after retirement, and developing communication skills. Besides, the results identified 16 sub-themes. Conclusion: From a theoretical point of view, the results of this study contribute to the development of concepts on knowledge management and especially knowledge sharing among retired faculty members. Practically, the results obtained can be used at the individual level (i.e., for younger faculty members), at the university level (i.e., for university administrators), and at the national level (i.e., for major policy making at Ministry of Science).