Abstract:
تحقق دوسوتوانی سازمانی در ابعاد اکتشاف و بهرهبرداری در نظام آموزشی میتواند از طریق افزایش و رشد مهارتهای تفکر و سرمایه فکری ایجاد گردد. به همین دلیل پرداختن به آن و تلاش برای شناسایی و تقویت عناصر کلیدی مؤثر در موفقیت و تعالی آن از وظایف پژوهشگران و اندیشمندان است لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مهارتهای تفکر کارآفرینانه بر دوسوتوانی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در معلمان شهر اصفهان بود. نوع پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان شهر اصفهان بود که از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی خوشهای طبقهای متناسب، با حجم 340 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی، مهارتهای تفکر کارآفرینانه و سرمایه فکری بود. پایایی ابزارها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مهارتهای تفکر 98/0، دوسوتوانی سازمانی 97/0 و سرمایه فکری 90/0 برآورد شد. تحلیل دادهها بهصورت توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزارهای Amos نسخه 22 و SPSS نسخه 26 انجام گرفت. نتایج نشان داد اثرات کل مهارتهای تفکر کارآفرینانه، سرمایه فکری و اثرات کل سرمایه فکری بر دوسوتوانی سازمانی، مثبت و معنادار بود و نقش میانجی سرمایه فکری، در تأثیر مهارتهای تفکر کارآفرینانه بر دوسوتوانی سازمانی، مثبت و معنادار شد. بر این اساس متصدیان و برنامهریزان امور درسی و آموزشی باید تدابیر لازم را جهت آشنایی معلمان با مهارتهای تفکر کارآفرینانه در نظام آموزش و پرورش و محیطهای یادگیری اتخاذ نمایند.
The achievement of organizational ambidexterity in the dimensions of exploration and exploitation in the educational system can be created by increasing and growing thinking skills and intellectual capital. For this reason, paying attention to it and trying to identify and strengthen the key elements effective in its success and excellence is one of the duties of researchers and scholars. Therefore, this research aimed to investigate the effect of entrepreneurial thinking skills on organizational ambidexterity with the mediating role of intellectual capital in teachers of Isfahan.The research method was descriptive-correlational, and the statistical population included teachers of Isfahan City who were selected as a sample of 340 people using the Krejcie and Morgan table and the stratified cluster random sampling method.The research tools included three questionnaires on organizational ambidexterity, entrepreneurial thinking skills, and intellectual capital.The reliability of the tools was also estimated using Cronbach's alpha coefficient for thinking skills 98/0, organizational ambidexterity 97/0, and intellectual capital 90/0. Data analysis was performed descriptively and inferentially using Amos version 22 and SPSS version 26 software.The results showed that the total effects of entrepreneurial thinking skills, intellectual capital, and intellectual capital on organizational ambidexterity were positive and significant, and the mediating role of intellectual capital in the effect of entrepreneurial thinking skills on organizational ambidexterity was positive and significant. Based on this, educational and curricular affairs authorities and planners should take the necessary measures to familiarize teachers with entrepreneurial thinking skills in the education system and learning environments.
Machine summary:
به همين دليل پرداختن به آن و کوشش براي شناسايي و تقوي عناصر کليدي مؤثر در موفقي و تعالي آن از وظايف پژوهشگران و انديشمندان اس ؛ بنابراين هندف پنژوهش حاضر، بررسي تأثير موارتهاي تفکر کارآفرينانه بر دوسوتواني سازماني با نقش ميانجي سرماية فکري در معلمان شور اصفوان بود.
eme/١٠٢٢١٢٦ :doi ناشر: دانشگاه رازي © نويسندگان مقدمه سازمانها در حال حاضر بهطور فز يندهاي در مواجهه با محي هاي پويا و شراي چالشاي باه سار ميبرناد کاه ايان شراي آنها را در معرض سطوح بالتري از پيچيدگي و عادم اطميناان قارار مي دهاد )فريارا و همکااران١، ٢٠١٦( بنابراين، توانايي سازمانها در حفظ مزيت رقابتي با اساتفاده از تواناييهاا و شايساتگيهاي موجاود در ساازمان و در عين حال نوآوري، تغيير و به دست آوردن شايساتگيها و توانمناديهاي جدياد، باراي بقااي آنهاا حيااتي اسات نوآوري در قل ايجاد ارزش، رشد و رقابت نهفته است و در زمان آشفتگي اقتصادي و رکاود، توجاه بيشتاري را باه خود جل مينماياد.
مرور پژوهشها نشان داد که متغيرهاي دوسوتواني سازماني، سرماية فکري و مهارتهاي تفکر کارآفريناناه کمتار در سازمانها و آنه در سازمان آموزش و پرورش مورد پژوهش و بررسي قارار گرفتهاناد؛ ايان در حاالي اسات کاه متغيرهاي فوق نقش کليدي و مهمي در عملکرد ساازمانهاي آموزشاي در محاي اماروزي دارناد؛ بناابراين انجاام پژوهش حاضر در سازمان آموزش و پرورش ضرورت دارد.
به همين دليل پرداختن به آن و تلش براي شناسايي و تقويت عناصر کليدي مؤثر در موفقيات و تعاالي آن از وظايف پژوهشگران و انديشمندان است؛ بنابراين هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير مهارتهاي تفکر کارآفريناناه بار دوسوتواني سازماني با نقش ميانجي سرمايه هاي فکري در سازمان آموزش و پارورش اسات.
Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation.
Ambidexterity and unit performance: Intellectual capital antecedents and cross-level moderating effects of human resource practices.