Abstract:
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر سطح دشواری سوال ریاضی بر روی هیجانات معرفتی (سردرگمی، تعجب، کنجکاوی، لذت، اضطراب، ناامیدی و بی حوصلگی) و مقایسه آن در بین کودکان دختر و پسر پایه پنجم، و ششم با ناتوانی ریاضی (MLD) در مقابل کودکان بدون ناتوانی در طی فعالیت حل مسئله ریاضی بود. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مدارس مقاطع ابتدایی و مراکز اختلالات شهر شیراز که با توجه به هدف پژوهش ۱۵ نفر دانش آموز دارای ناتوانی ریاضی (۵ دختر و ۱۰ پسر) و ۱۵ نفر دانش آموز قوی (۸ دختر و ۹ پسر) انتخاب شدند. روش آماری این پژوهش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و تحلیل واریانس چند متغیری بود. نتایج نشان داد که دشواری سوالات هیجان های اضطراب، ناامیدی، بی حوصلگی را در گروه ناتوانی یادگیری نسبت به گروه قوی افزایش داده است. هیجان تعجب با افزایش دشواری سوال در این کودکان افزایش یافته است اما در هیجان کنجکاوی و لذت بین این دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد. این یافته ها در مجموع نشان می دهد که دشواری سوالات نقش بسزایی دارد، اما آنچه که از یافته های این پژوهش قابل توجه است نقش پررنگی است که علاوه بر دشواری، ناتوانی ریاضی در شدت بروز این هیجانات از خود نشان داد.
The purpose of this study was to investigate how the level of difficulty of mathematical questions trigger the epistemic emotions (confusion, surprise, curiosity, enjoyment, anxiety, frustration and boredom) between students with mathematical disability (MLD) and high achievement (HA) during math problem-solving. The method of this study was causal comparative. The statistical population of this study are all students from the 5th and 6th grade in Shiraz, which according to our purpose was: 15 with math disability (5 girls and 10 boys), and 15 with high achievement (8 girls and 9 boys). The statistical method of this study was repeated measures ANOVA and MANOVA. The results showed that the level of difficulty of the questions increased the anxiety, frustration, and boredom of students with math disabilities compared to HA group while the surprise was decreased, but there was no significant difference in the excitement and curiosity between the two groups. These findings show that the difficulty of the questions is significant, but what is remarkable about the findings is the role of math disabilities in addition to the level of difficulty plays in inducing these emotions.