Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه استفاده و رضایتمندی جوانان شهر تهران از شیوههای سنتی تبلیغ دینی استروش: این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف، یک پژوهش کاربردی بوده، و با استفاده از روش پیمایشی ـ تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را جوانان 15 تا 29 ساله شهر تهران تشکیل داد و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر، تعیین شد و روش نمونهگیری با شیوه طبقهبندی توزیع به نسبت، بود. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از آمار توصیفی و استنباطیی انجام شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که بیشترین میزان استفاده جوانان، مربوط به مجالس مداحی و روضهخوانی هیئتهای مذهبی، مجالس جشن و عزاداری مذهبی مساجد و مجالس وعظ و خطابه و سپس مجالس تعزیه میباشد. همچنین، بیشترین میزان رضایت جوانان، مربوط به مجالس مداحی و روضهخوانی هیئتهای مذهبی، مجالس تعزیه و مجالس جشن و عزاداری مذهبی مساجد و سپس مجالس وعظ و خطابه است. نتایج آزمون فرضیات، نیز گویای آن است که بین میزان استفاده جوانان از روشهای مختلف سنتی تبلیغ دینی با میزان رضایتمندی آنان از این رسانهها، رابطه همبستگی مستقیم وجود دارد. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت افزایش میزان استفاده جوانان از رسانههای مذکور سبب افزایش میزان رضایتمندی آنان خواهد شد.
Aim: the paper seeks to review the relationship between Tehran's youth's usage of and satisfaction with traditional methods of religious propagation.Method: The research is an applied one in terms of its nature and aim and conducted using survey-analytical method. The statistical population includes people aged between 15-29 years old living in Tehran, the sample has been determined using Morgan's table, which includes 384 people, and relative distribution classification method is used for sampling. A survey and questionnaire is used to gather data, which have been analyzed using descriptive-interferential statistics. Findings: The findings indicate that the youth most attended the sessions of eulogy and recitation of the sufferings of holy martyrs held by religious processions, religious festivals and mourning held in mosques, and sessions of religious admonition and preaching, then sessions of passion play. Furthermore, the youth were most satisfied with the sessions of eulogy and recitation of the sufferings of holy martyrs, passion play, religious festivals and mourning held in mosques and then those of religious admonition and preaching. The results of examining the hypotheses also show that the amount of youth' usage of different traditional methods of religious propagation is directly correlated with their satisfaction with these media.Conclusion: It can be concluded that the increase in the amount of youth's usage of aforementioned media will lead to the increase in the amount of their satisfaction.
Machine summary:
نتایج آزمون فرضیات، نیز گویای آن است که بین میزان استفاده جوانان از روشهای مختلف سنتی تبلیغ دینی با میزان رضایتمندی آنان از این رسانهها، رابطه همبستگی مستقیم وجود دارد.
بر این اساس، هدف اصلی از انجام این پژوهش را میتوان عبارت از شناخت میزان استفاده جوانان شهر تهران از شیوههای سنتی تبلیغ دینی نظیر شرکت در مراسم مذهبی، حضور در هیئتها، استفاده از مجالس وعظ وخطابه و نظایر آن و رابطه آن با میزان رضایتمندی آنان از این روشها دانست.
در زمینه شیوههای سنتی تبلیغ دینی تاکنون پژوهشهای مختلفی در داخل کشور، و پژوهشهایی نیز پیرامون نقش و کارکرد دین و دینپذیری در خارج از کشور صورت گرفته است که در زیر به تعدادی از این موارد اشاره میشود: - نظری مقدم و ایمانی (1393)، مقالهای را تحت عنوان «نقش و جایگاه ارتباطات سنتی در شکلگیری انقلاب اسلامی ایران» را منتشر نمودند.
اما، آنچه وجه تمایز تحقیق حاضر با پژوهشهای یاد شده است، آن است که در این تحقیق به بررسی رابطه بین میزان استفاده جوانان و رضایتمندی آنان از روشهای سنتی تبلیغ دینی پرداخته شده است.
مجموع میزان استفاده جوانان شهر تهران از کلیه شیوههای سنتی تبلیغ دینی: بر اساس نتایج تحقیق، 5/44 درصد پاسخگویان در مجموع، در اینگونه مجالس اصلاً شرکت نمیکنند، 5/24 درصد سالی یکبار، 3/19 درصد هر چند ماه یکبار، 9/9 درصد ماهی یکبار و 8/1 درصد هفتهای یکبار شرکت میکنند.
مجموع میزان رضایت جوانان شهر تهران ازکلیه شیوههای سنتی تبلیغ دینی: نتایج حاصله درباره رضایتمندی پاسخگویان از مجموع این مجالس، حاکی از آن است که میزان رضایت 4/29 درصد آنها بسیار کم، 6/27 درصد کم، 4/21 درصد متوسط، 1/14 درصد زیاد و 6/7 درصد بسیار زیاد است.