Abstract:
زمینه و هدف: یکی از زمینههایی که کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی در آن دچار مشکل هستند تنظیم هیجان شناختی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجان شناختی کودکان با و بدون اختلال نقص توجه و بیشفعالی انجام شد.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با و بدون اختلال نقص توجه و بیشفعالی شهر تهران مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است که از بین آنها به روش نمونهگیری هدفمند ۱۰۰ کودک (۵۰ کودک عادی و ۵۰ کودک دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی) در دامنه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۶) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ و با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین تنظیم هیجان شناختی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی و کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد (۰۵/۰P <).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت با توجه به دشواری تنظیم هیجان شناختی در کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی در ارزیابی، تشخیص و همچنین درمان به آن توجه شود.
Background and Purpose: One of the areas in which children with ADHD are challenged is cognitive emotion regulation. The current study defines as its purpose the comparison of Cognitive Emotion Regulation in Children with and without ADHD.
Method: This study is a survey conducted through the descriptive research methodology. The statistical population includes all children with and without ADHD currently (2021-2022) studying in the city of Tehran. Of these children, 100 have been selected through purposive sampling (50 regular children and 50 children with ADHD) ranging from 14-18 years old. To collect the study’s data, the shortened version of Garnefski et al.’s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2006) has been employed. The data has been analyzed through SPSS V.26 and independent t-test.
Results: The results of the independent t-test shows that the difference between cognitive emotion regulation of children with and without ADHD is statistically significant (P<0.05).
Conclusion: According to the results, it could be concluded that in the process of assessment, diagnosis, and treatment, the difficulty of cognitive emotion regulation in children with ADHD should be carefully observed.
Machine summary:
یافتهها: نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین تنظیم هیجان شناختی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی و کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P * نویسنده مسئول: سبا احمدی، کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه ملی ملایر، ملایر، ایران رایانامه: ahmadisaba21@gmail.
هدف پژوهش حاضر مقایسه تنظیم هیجان شناختی در کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی و کودکان عادی میباشد و سؤال اصلی این است که آیا کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی و کودکان عادی از لحاظ تنظیم هیجان شناختی متفاوت هستند؟ Attention Deficit Hyperactivity Disorder Cognitive Emotion Regulation Internalizing disorders Externalizing disorders Barkley روش الف) طرح پژوهش و شرکتکنندگان روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینهیابی است.
Cognitive Emotion Regulation Questionnaire جدول شماره 1 فراوانی سن کودکان، وضعیت اقتصادی خانوادهها و تحصیلات پدر و مادرها گروهها کل کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی کودکان عادی سن کودک 14 سال 7 5 12 15 سال 12 11 23 16 سال 17 15 32 17 سال 11 11 22 18 سال 3 8 11 وضعیت اقتصادی خوب 21 9 30 متوسط 22 33 55 ضعیف 7 8 15 تحصیلات مادر زیر دیپلم 9 22 31 دیپلم 26 11 37 فوقدیپلم 12 12 24 کارشناسی و بالاتر 3 5 8 تحصیلات پدر زیر دیپلم 6 22 28 دیپلم 29 15 44 فوقدیپلم 11 9 20 کارشناسی و بالاتر 4 4 8 کل 50 50 100 جدول شماره 2 : میانگین، انحراف معیار و آزمون t مستقل تنظیم شناختي هیجان و مؤلفههای آن در دو گروه کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی و کودکان عادی مؤلفهها گروهها درجه آزادی میانگین انحراف استاندارد آماره T مقدار احتمال خودسرزنشگري ADHD 98 5.
(P < 0/05) بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان داد که تنظیم هیجان شناختی در کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.