Abstract:
مقدمه و هدف
با وجود جذابیت و سودمندی اینترنت، امروزه با مشکلاتی روبرو شدهایم که سلامت عمومی فرد و نهایتا جامعه را به خطر میاندازد. وابستگی رفتاری به اینترنت صرف نظر از اینکه یک آسیب روانی یا معضل اجتماعی در نظر گرفته میشود، پدیدهای است مزمن و عود کننده که با آسیب جدی جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی همراه است و در این خصوص عواملی چون عوامل روانی، شناختی، خانوادگی و اجتماعی دخیل هستند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف مقایسه تکانشگری و احساس تنهایی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه معتاد و غیرمعتاد به اینترنت در شهر تهران انجام شد.
روش
تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع علی - مقایسهای (پس رویدادی) است. در این مطالعه 100 نفر از دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از سه نوع ابزار: پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT) و آزمون احساس تنهایی (UCLA) و مقیاس تکانشگری بارت 1 (1-BIQ) استفاده شد. منابع تحقیق، میدانی بود و برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزار spss نسخه 22 استفاده شد و با توجه به فرضیات از آزمونهای متناسب استفاده شد.
یافته ها
یافتهها نشان داد که تکانشگری و احساس تنهایی در دانش آموزان معتاد به اینترنت، نسبت به دانش آموزان عادی تفاوت معناداری دارد.
نتیجه گیری
بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که تکانشگری و احساس تنهایی در نوجوانان معتاد به اینترنت در مقایسه با نوجوانان عادی بیشتر میباشد.
Introduction and purpose
Despite the attractiveness and usefulness of the Internet, today we are faced with problems that endanger the general health of the individual and ultimately the society. Behavioral dependence on the Internet, regardless of whether it is considered a psychological injury or a social problem, is a chronic and recurrent phenomenon that is associated with serious physical, financial, family, social and psychological harm, and in this regard, factors such as psychological factors , cognitive, family and social are involved. Based on this, the present study was conducted with the aim of comparing impulsivity and feeling of loneliness among addicted and non-addicted high school girls in the city of Tehran.
Method
The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of causal-comparative (post-event) type. In this study, 100 female students studying in the academic year 1401-1400 were selected by simple random sampling method. In this research, three types of tools were used: Young's Internet Addiction Questionnaire (IAT), Loneliness Test (UCLA) and Barrett's Impulsivity Scale (BIQ). The sources of the research were field, and spss software version 22 was used to analyze the collected data, and appropriate tests were used according to the assumptions.
Findings
The findings showed that impulsivity and loneliness in students addicted to the Internet are significantly different from normal students.
Conclusion
Based on the findings of this research, it can be concluded that impulsivity and feeling of loneliness are more in Internet addicted teenagers compared to normal teenagers.