Abstract:
مقدمه و هدف
بهبود ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان ازجمله استحکام ذهنی و خود انسجامی موضوع موردتوجه روان شناسان و روان درمانگران است؛ بنابراین پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر استحکام ذهنی و خود انسجامی دانش آموزان انجام شد.
روش
پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه یک سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر واجد شرایط به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در هشت جلسه ذهن آگاهی شرکت کردند، اما گروه گواه آموزشی دریافت نکردند، جهت پیش آزمون و پس آزمون از پرسش نامه استحکام ذهنی کلاف و همکاران (2002) و احساس انسجام فلستنبرگ و همکاران (2006) استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه در پس آزمون، در نمرات استحکام ذهنی و خود انسجامی تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
کاربرد درمان مبتنی بر ذهن آگاهی موجب بهبود استحکام ذهنی و خود انسجامی دانش آموزان شد، لذا استفاده از درمان ذهن آگاهی به عنوان یک درمان مکمل آموزشی در مدارس جهت ارتقای سلامت دانش آموزان پیشنهاد میشود.
Introduction and purpose
improving the personality characteristics of students, including mental strength and self-coherence, is the subject of attention of psychologists and psychotherapists; Therefore, the current research was conducted with the aim of determining the effectiveness of mindfulness-based therapy on mental strength and self-coherence in students.
Methods
The current research was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group. The research population included all the male students of the sixth grade of elementary school in Semnan district in the academic year of 2021-2022, and 30 eligible people were selected by available sampling method and randomly placed in two control and experimental groups (15 people in each group). The experimental group participated in eight mindfulness sessions, but the experimental group did not receive training. For the pre-test and post-test, the mental strength questionnaire of Clough et al. (2002) and sense of coherence of Felstenberg et al. (2006) were used.
Findings
The results of univariate covariance analysis showed that there is a significant difference in the scores of mental strength and self-coherence between the experimental and control groups in the post-test.
Conclusion
The application of mindfulness-based therapy improved the mental strength and self-coherence of students, so the use of mindfulness therapy as a complementary educational therapy in schools is suggested to improve the health of students.