Abstract:
امروزه آن چیزی که بیش از همیشه نیاز جوامع است و می تواند در عصر متلاطم کسب و کارها، راه
گشا باشد، کارآفرینی است. کشورهای مختلف و اغلب توسعه یافته با استفاده از کارآفرینی، در حال
عبور از اقتصاد نفتی هستند و نتایج قابل تامل و درخور توجهی با بکارگیری کارآفرینی کسب کرده
اند ولی موفقیت تمام کشورها در حوزه کارآفرینی به یک میزان نبوده است. کشور ما ایران نیز با
وجود اینکه در سال های اخیر در زمینه کارآفرینی رشد قابل توجهی داشته اما تا رسیدن به سطح
مطلوب فاصله بسیار دارد. از این رو، در پژوهش حاضر به بررسی رتبه ایران در شاخص کارآفرینی
جهانی و مقایسه آن با سایر کشورهای منطقه و جهان پرداخته می شود.
Machine summary:
کشورهاي مختلف و اغلب توسعه يافته با استفاده از کارآفريني، در حال عبور از اقتصاد نفتي هستند و نتايج قابل تأمل و درخور توجهي با بکارگيري کارآفريني کسب کرده اند ولي موفقيت تمام کشورها در حوزه کارآفريني به يک ميزان نبوده است.
واژگان کليدي: کسب و کار، کارآفريني، اقتصاد نفتي، شاخص کارآفريني جهاني 123 مقدمه در قرن ٢١ که دوره رقابت شديد است، بقاي موسسه و مبناي اصلي موفقيت يک شرکت، دستيابي به يک مزيت رقابتي پايدار و حفظ آن است.
از آنجايي که کليد موفقيت کارآفريني يافتن روش خلقانه است، کارآفرين با بکارگيري تکنولوژي هاي جديد، سريع و کم هزينه تر نيازهاي جامعه را به نحو احسن برآورده مي سازد و اين به معناي کالي با هزينه کمتر يا ارتقاء کيفيت آن ها و يا به معناي ايجاد بازارهايي براي کالهاي کامل جديد است؛ لذا کارآفرينان با توجه به محدوديت ها، تحريم ها و فرصت هايي که محيط اقتصادي کشور را در برگرفته است حرکت کرده و با شناسايي نقاط قوت و ضعف کسب وکار و با نگاهي بر فرصت هاي محيطي موجبات رونق و رشد اقتصادي را فراهم آورده و از اين بحران گذر خواهند کرد و باعث رونق و بهبود کسب و کار داخلي شده و افزايش اقتصاد مقاومتي و کاهش وابستگي را به ارمغان مي آورند )حسيني و همکاران، ١٩٣١(.
در اين مقاله سعي شد به بررسي رتبه ايران در شاخص کارآفريني جهاني و مقايسه آن با ساير کشورهاي منطقه و جهان پرداخته شود.