Abstract:
هدف از مطالعۀ حاضر ارائه الگوی ارتباطی سرمایۀ فکری و کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی با نقش میانجی شایسته سالاری بود. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر گردآوری داده ها، از نوع روش آمیخته می باشد. جامعۀ آماری شامل 203 نفر از مدیران، معاونان و کارشناسان آموزش و پرورش استان البرز که دارای بیش از 1 سال سابقۀ مدیریت در مدارس بودند. بر اساس جدول مورگان، 136 نفر به صورت تصادفی- خوشه ای به عنوان نمونه آماری درنظر گرفته شدند. برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه شایسته سالاری (مصلحی، 1391)، پرسشنامه استاندارد کیفیت آموزش در مدارس (کلانتری، 1394) و پرسشنامه محقق ساختۀ سرمایه فکری استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ بین 85/0 تا 93/0 بود. روایی پرسش نامه ها با استفاده از نظرات 15 نفر از اساتید مدیریت آموزشی تأیید گردید. برای تحلیل دادهها در مرحله کیفی (تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه) از روش تحلیل مضمون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی از روش های آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، میانگین، میانه، انحراف استاندارد) و از آزمون تی تک نمونهای آمار استنباطی و از نرم افزارهای لیزرل و SPSS 22 استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که الگوی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. در این الگو سرمایه های انسانی، ساختاری و رابطه ای بر کیفیت آموزش در مدارس تأثیر مثبت داشته و از سوی دیگر این اجزاء به طور غیرمستقیم با نقش میانجی شایسته سالاری بر کیفیت آموزش در مدارس تأثیر مثبت دارند.
The aim of the present study was to present the relationship model between intellectual capital and the quality of education in elementary schools with the mediating role of meritocracy. The current research is practical in terms of purpose and in terms of data collection, it is a mixed method type. The statistical population includes 203 managers, deputies and experts Education of Alborz province who had more than 1 year of management experience in schools. Based on Morgan's table, 136 people were randomly selected as a statistical sample. To measure the research variables from the meritocracy questionnaire (Moslehi, 2013), the questionnaire Thequality standard of education in schools (Kalantari, 2014) and the questionnaire created by the intellectual capital researcher were used. The reliability of the tool using Cronbach's alpha was between 0.85 and 0.93. The validity of the questionnaires was confirmed using the opinions of 15 educational management professors. For data analysis in step Qualitative (analyzing and analyzing the data from the interviews) thematic analysis method was used. To analyze the data in the quantitative part of the descriptive statistics methods (frequency distribution table, mean, median, standard deviation) and from the T-Tech test of inferential statistics and from Lisrel and SPSS 22 software. used. The results show that the main model of the research has a good fit. In this model, human, structural and relational capitals have a positive effect on the quality of education in schools, and on the other hand, these components have a positive effect on the quality of education in schools indirectly through the mediating role of meritocracy.