Abstract:
پژوهش حاضر با هدف دست یابی به تکنیکهای عملیات روانی در چهار شبکه ماهوارهای ایران اینترنشنال، منوتو، صدای امریکا و بی بی سی فارسی صورت گرفته است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی با راهبرد استقرایی می باشد که در این راستا کلیه اخبار و مطالب انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 در رسانه های بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای امریکا و منوتو در بازه زمانی اردیبهشت تا خرداد 1400 تا انتخابات به عنوان جامعه مورد مطالعه مدنظر قرار گرفته که با توجه به بازه زمانی محدود تقریباً سه ماه، پژوهش با روش تمام شماری به بررسی محتوای 63 خبر در شبکههای مذکور پرداخته است. نتایج حاکی از آن است که شبکه های مذکور پیرامون انتخابات جمهوری اسلامی ایران از میان تکنیک های عملیات روانی از تکنیک های «جنجال آفرینی»، «مبالغه»، «تکرار»، «تظاهر به بی طرفی»، «سابقه نویسی» و «توسل به ترس» برای رسیدن به مقصود و مطلوب خود استفاده کردند. همچنین باید اشاره نمود از میان تکنیک های مورد بررسی رسانه های مدنظر توجه بیشتری به دو تکنیک جنجال آفرینی و تکرار داشتند. جنجال آفرینی در کنار تکرار و تحریف و ترور شخصیت در یک حربه رسانهای بکار برده میشود..
The aim of this study was to obtain psychological operation techniques in four satellite channels of Iran International, Manoto, Voice of America and BBC Farsi. The research method is qualitative content analysis with inductive strategy. In this regard, all news and content of the 1400 presidential election in the BBC Persian, Iran International, VOA and Manoto media in the period from May to June 1400 until the election as a community. It has been studied that due to the limited time period of approximately three months, the research has examined the content of 63 news items in the mentioned networks by counting method. The results indicate that the mentioned networks around the elections of the Islamic Republic of Iran are among the techniques of psychological operations from the techniques of "controversy", "exaggeration", "repetition", "pretending to be neutral", "record writing" and "recourse". They used "to fear" to achieve their desired goal. It should also be noted that among the techniques studied, the media considered more attention to the two techniques of controversy and repetition. Controversy is used alongside repetition, distortion and assassination of the character in a media tactic.