Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانشآموزان پسر مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه بود و از مقیاس قلدری پاتچین و هیندوجا(2011) بهعنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. برای نمونهگیری ابتدا به شیوه تصادفی خوشهای یک مدرسه انتخاب و 40 نفر دانشآموز با بالاترین نرخ رفتار قلدری در آن مشخص گردیده و سپس بهصورت جایگزینی تصادفی در2 گروه 20 نفری(یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. در فاز عملی تحقیق، برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی طی 10 جلسه 75 دقیقهای و در مدت 5 هفتهی متوالی (هر هفته دو جلسه) به گروه آزمایشی ارائه گردید، درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفت. دادههای بهدستآمده با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از اثربخشی معنیدار برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانشآموزان گروه آزمایشی هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری بود(05/0>P). با عنایت به این یافتهها پیشنهاد میشود آموزش خودتنظیمی هیجانی بهعنوان مداخلهای مؤثر در کاهش رفتارهای قلدری در میان دانشآموزان، جزو برنامههای ضد قلدری در مدارس قرار گیرد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotional self-regulation training on reducing bullying behaviors of male high school students in Sanandaj. The research method was quasi experimental with pre-test, post-test and control group and Patchin and Hindoja (2011) bullying scale was used as a research tool. For sampling, first a school was selected by cluster random sampling and 40 students with the highest bullying behavior were identified and then randomly assigned to an experimental and a control group. In the practical phase of the study, the emotional self-regulation training program was presented to the experimental group in 10 sessions of 75 minutes for 5 consecutive weeks (two sessions per week), while the control group was not exposed to any intervention. Data analyzed using covariance test. Results showed a significant effectiveness of emotional self-regulation training on reducing bullying behavior of students in experimental group both in the experimental and follow-up stages (P <0.05). Based on these findings, it is suggested that emotional self-regulation trainig be included in anti-bullying programs in schools as an effective intervention for reducing bullying behaviors among students.