Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری، تنظیمهیجان و امید به زندگی دختران آسیبدیده اجتماعی بود. طرح تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری کلیۀ دختران آسیبدیده اجتماعی در مرکز بازپروری بهزیستی گرگان بودند که از میان آنها 30 دختر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیمشناختیهیجان گارنفسکی و کرایج، (2001)، پرخاشگری باس و پری (1992) و امید به زندگی میلر (1988) در مراحل قبل و بعد از درمان استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، تحت درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد هیز (2007) قرار گرفتند اما گروه گواه هیچگونه درمانی دریافت نکرد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش پرخاشگری، بهبود تنظیمهیجان و امید به زندگی دختران آسیبدیده اجتماعی تاثیر معنیدار دارد (05/0>P). بنابراین یافتههای این پژوهش، تلویحات عملی در موقعیتهای بالینی را دارد که مورد بحث واقع شده است.
The aim of the present study was to determine the effectiveness of the treatment based on acceptance and commitment on aggression, emotion regulation and life expectancy of socially damaged girls. The design of the research was semi-experimental and of pre-test-post-test type with the control group. The statistical population was all the socially disadvantaged girls in the welfare rehabilitation center of Gorgan, from among whom 30 girls were selected by available sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups. To collect data, Garnevsky and Kraij, (2001), Aggression and Bass and Perry (1992) and Miller's (1988) life expectancy questionnaires were used in the pre- and post-treatment phases. The experimental group received Hayes (2007) acceptance and commitment group therapy for 8 sessions, but the control group did not receive any treatment. Research data were analyzed using univariate analysis of covariance. The findings showed that group therapy based on acceptance and commitment has a significant effect on reducing aggression, improving emotion regulation and life expectancy of socially disadvantaged girls (P<0.05). Therefore, the findings of this research have practical implications in clinical situations that have been discussed.