Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف تأثیر تنظیم هیجان بر شادکامی و نشخوار فکری دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان انجام شده است.
روش: این بررسی از نوع نیمه آزمایشی است. افراد مورد بررسی 75 دانشجوی دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه اصفهان بودند که به تصادف در سه گروه 25 نفری سرکوب هیجان، ارزیابی هیجان و گواه جای داده شدند. برای آزمودنی های سه گروه فیلم خاکستری با محتوای تراژدی نمایش داده شد. آزمودنی ها در هر سه گروه پیش از دیدن فیلم، به پرسش نامه شادکامی آکسفورد پاسخ دادند و پس از آن افزون بر پرسش نامه یادشده، به پرسش هایی که برای پرت کردن حواس آنها از فیلم طرح شده بود و سپس به پرسش های طرح شده درباره فیلم که نشخوار فکری آنها را می سنجید پاسخ دادند.
یافته ها: تفاوت میان میانگین های نشخوار فکری و شادکامی گروه سرکوب هیجان با میانگین های دو گروه دیگر معنی دار، نشخوار فکری آنها از دو گروه دیگر بیشتر و شادکامی آنها از سایر گروه ها کمتر بود.
نتیجه گیری: ارزیابی هیجان پیش از ایجاد آن، افزون بر این که از بروزهیجان های شدید در هنگام رویارویی فرد با یک موقعیت هیجانی منفی پیش گیری می کند، مانع کاهش چشم گیر شادمانی فرد پس از حادثه هیجانی می گردد و نشخوارهای فکری او را نیز که پس از بروز هیجان پدید می آید، کمتر می سازد.
Machine summary:
"پژوهش حاضر در این راستا و با هدف بررسی تأثیر تنظیم هیجانی- بهصورت سرکوب ابراز هیجان و ارزیابی مجدد آن- بر نشخوار فکری و شادکامی دانشجویان دختر خوابگاه دانشگاه اصفهان انجام شده است.
آنها فرم رضایتنامه را امضا کردند و به پرسشنامة شادکامی - Beck 2- Scherer3- Tomaka 4- Blascovich5- Kibler 6- Ernest7- rumination 8- Martin9- Tesser 10- Davies11- Clark 12- Wegner13- Schneider 14- Carter15- White 16- Baumeister17- Bratslavsky 18- Muraven19- Tice 20- Erber21- Zanakos 22- Richards23- Matlin 24- Gawron25- Argyle 26- Lu27- happiness 28- Kobasa آکسفورد پاسخ دادند.
بحث یافتههای این پژوهش نشان داد که سرکوب ابراز هیجان نهتنها باعث بروز نشخوار فکری میشود بلکه بر کاهش شادکامی نیز مؤثر است؛ ولی ارزیابی هیجان چنین تأثیری ندارد.
بهطور کلی یافتههای این بررسی در مورد تأثیر سرکوب ابراز هیجان بر شادکامی و نشخوار فکری نشان داد که سرکوب هیجان بهدلیل کاهش منابع شناختی و افزایش توجه مبتنی بر خود، فراوانی افکار و در نتیجه نشخوار فکری را زیاد میکند.
تفاوت میان میانگینهای نشخوار فکری گروه ارزیابی هیجان و گروه گواه بهدلیل اینکه هر دو گروه در هنگام دیدن فیلم هیجانهای منفی خود را ابراز کرده بودند (با وجود بیشتر بودن میانگین نشخوار فکری گروه گواه) معنیدار نشد، ولی چون توجه گروه ارزیابی هیجان در طی 48 ساعت بعد بیشتر بر روی ساختار فنی فیلم جهت داده شده بود و در گروه گواه، توجه بهطور ناخودآگاه بر احساس معطوف بود، تکرار - Pennebaker بیشتر افکار و صحنههای مربوط به فیلم در گروه گواه و تفاوت معنیدار میانگین نشخوارهای فکری دو گروه را در پی داشت."