Abstract:
در نبرد ترکیبی به عنوان گونهای نوین از نبردها، ابزارها و روشهای متعددی درهم افزایی با یکدیگر و در راستای ایجاد ابهام و حمله راهبردی استفاده میشوند؛ به ویژه که عناصر کانونی در چنین نبردی، رسانهها و به صورت خاص شبکههای اجتماعی هستند. از این جهت، برخورداری از رسانههای قدرتمند و توانمندی مدیریت و هدایت افکار عمومی در بستر این نبرد، اهمیت بسیاری دارد. ضمن اینکه پیش نیاز راهبردی در نبردهای ترکیبی، توانمندی و حکمرانی موثر رسانهای و مجازی است. دامنه این توانمندی در راستای حل مسئله مدیریت و جهت دهی افکار عمومی و با هدف دفاع و بازدارندگی رسانهای، جایگاه والایی دارد. از این رو، هدف اصلی این پژوهش بررسی بایستههای مدیریت افکار عمومی در نبرد ترکیبی است. از این جهت سوال اصلی پژوهش این گونه صورت بندی میشود که: «الزامات سیاستی مدیریت افکار عمومی در نبرد ترکیبی چیست؟»؛ در این راستا برای پیشبرد پژوهش از روش تحلیل اسنادی و برای گردآوری دادهها از ابزار فیش برداری از منابع مختلف بهره گرفته شده است. براساس یافتههای پژوهش، اعمال حکمرانی بر فضای مجازی، برخورداری از نقشه راه و راهبردهای منسجم و به روز رسانهای، بازسازی مرجعیت رسانه ملی، افزایش توان رقابت شبکههای اجتماعی بومی و... از جمله الزامات سیاستی با هدف مدیریت افکار عمومی در عصر نبردهای ترکیبی است.
In the hybrid battle, as a new type of battles, multiple tools and methods are used in combination with each other in order to create ambiguity and strategic attack. Especially since the focal elements in such a battle are the media and especially social networks. For this reason, it is very important to have powerful media and the ability to manage and guide public opinion in the context of this battleIn addition, the strategic prerequisite in hybrid battles is the ability and effective media and virtual governance. The scope of this capability has a high position in order to solve the problem of managing and directing public opinion and with the aim of media defense and deterrence. Therefore, the main goal of this research is to investigate the needs of public opinion management in the hybrid battle. Therefore, the main question of the research is formulated as follows: "What are the political requirements of public opinion management in the hybrid battle?";In this regard, the document analysis method has been used to advance the research and the phishing tool from various sources has been used to collect data. Based on the findings of the research, exercising governance over the virtual space, having a coherent and up-to-date media strategy and roadmap, rebuilding the authority of the national media, increasing the competitiveness of native social networks and so on. It is among the policy requirements aimed at managing public opinion in the age of combined battles