Abstract:
انتخاب روش تدریس یکی از مراحل مهم طراحی آموزشی است. معمولا علم بعد از انتخاب محتوا و قبل از
تعیین وسیله، باید خطمشی و روش مناسب تدریس خود را انتخاب کند؛ چون خطمشی معلم و روش
تدریس او چگونگی فعالیت شاگردان را برای رسیدن به هدفهای آموزشی مشخص میسازد.در واقع، به
مجموعه تدابیر منظمی که معلم برای رسیدن به هدف، با توجه به شرایط و امکانات، اتخاذ میکند روش
تدریس میگویند.معلم بدون شناخت روشهای مختلف تدریس، هرگز به انتخاب صحیح آن نخواهد بود. او
هر اندازه که با روشهای تدریس آشنا باشد در موقعیتهای مختلف برای رسیدن به مقاصد آموزشی، آزادی
عمل بیشتری خواهد داشت.
کلاس معکوس شکل جدیدی از کلاسهای درسی حضوری است. در این کلاسها فعالیتهایی که بهطور
سنتی در کلاسهای درس انجام میشده مثل تدریس مطالب اصلی هر درس در خانه توسط دانشجویان
انجام میشود.دانشجویان برای یادگیری محتوای دروس از ویدئوهای آموزشی استفاده میکنند که میتوانند
آنها را از طریق درس باز آنلاین بزرگ، یوتیوب، سایت تد یا هر سیستم آموزش الکترونیکی تهیه کنند و
فعالیتهایی که بهطور سنتی در خانه انجام میشده مثل انجام تکالیف و پروژههای درسی در کلاس انجام
میشود. در واقع معکوس نامیده شدن آن به همین دلیل است. به این ترتیب کلاس میتواند مکانی برای
تعامل با استاد و سایر دانشجویان، یادگیری دانشجویان از هم و انجام کار عملی به شکل گروهی باشد و
میتوان تحرک، نشاط و پویایی کلاسهای درسی را افزایش داد.
Machine summary:
کليدواژگان : يادگيري سنتي-معکوس -مدارس -دانش آموزان 1 ١ فوق ليسانس مديريت آموزشي از دانشگاه آزاد واحد قائمشهر محل خدمت : آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه ٢ فوق ليسانس برنامه ريزي درسي از دانشگاه فرهنگيان نسيبه تهران محل خدمت : آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه مقدمه در دهه هاي گذشته که حجم اطلاعات محدودتر بود، شيوه مورد استفاده به راحتي ميتوانست از عهده به خاطرسپاري و پيوند اطلاعات با يکديگر و بناي يافته هاي جديد برآيد؛ ولي اکنون که حجم اطلاعات مرزهاي محدود قبلي را درنورديده است ، روش هاي سنتي يادگيري کمتر ميتواند در مورد اطلاعات انبوه فعلي کارساز باشد.
به عبارت ديگر، در اين روش (مدل بانکي)دانش آموز هر چه به امانت به ذهن خود سپرده است ،پس مي دهد و هنگام آزمون ،امانت هاي دريافتي را مسترد مي دارد ٣- معلم اغلب با روش سخنراني درس مي دهد و کوشش مي کند،همه جزئيات را مطرح کند و پاسخ دهد.
دانشجويان براي يادگيري محتواي دروس از ويدئوهاي آموزشي استفاده ميکنند که ميتوانند آنها را از طريق درس باز آنلاين بزرگ ، يوتيوب ، سايت تد يا هر سيستم آموزش الکترونيکي تهيه کنند و فعاليت هايي که به طور سنتي در خانه انجام ميشده مثل انجام تکاليف و پروژه هاي درسي در کلاس انجام ميشود.
دانشجويان براي يادگيري محتواي دروس از ويدئوهاي آموزشي استفاده ميکنند که ميتوانند آنها را از طريق درس باز آنلاين بزرگ ، يوتيوب ، سايت تد يا هر سيستم آموزش الکترونيکي تهيه کنند و فعاليت هايي که به طور سنتي در خانه انجام ميشده مثل انجام تکاليف و پروژه هاي درسي در کلاس انجام ميشود.