Abstract:
میزان توجه به عناصر موجود در طبیعت در کتب درسی ادبیات فارسی دوره اول متوسعله رامین پارسا دانشجوی کارشناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی ] تور ۳ لت تما اما ای سیامک پارسا کارشناسی آموزش ابتداییءپایهچهارم. مقطع ابتداییءدبستان استقلال دریاس. شهرستان مهاباد. چکیده: آنچه در تدوین کتب مدارس باید مد نظر باشدءانتخاب رویکردی مناسب با اهداف آموزشی و جایگاه هستی شناختی ماده درسی باشد. آموزش زبان وادبیات فارسی ,بستری مناسب و ظرفیتی نادیده گرفته شده در دست یابی به هدفهای آموزش و پرورش است. برپایه متنهای قرآن» تفکر در مخلوقات به عنوان آیات الهی. از قدمهای اولیه در راستای دست یابی به حیات 1 طیبه است. در این راستا برای تولید محتوا موضوع طبیعت و به ویژه عنصر آبءکه یکی از منبعهای اصلی تفکر قابل فهم و در دسترس برای همه آنسان هاست. انتخاب شده است. مقاله حاضر تحقیقی پیرامون جایگاه عناصر موجود در طبیعت در کتاب های دوره متوسطه است و در این پژوهش نگارنده بر آن است که مولفههای زیبایی طبیعت در کتاب فارسی متوسطه راءبا روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار داده و ضمن تعاریف از ادبیات زیبایی آفرینش» ءمشخص نماید که چه درصدی از محتوا کتابهای فارسی این دوره به زیبایی آفرینش عناصر موجود در آن اختصاص داده است. نتایج حاصل را هم با استفاده از جدول و هم استفاده از نمودار فراوانی مورد بررسی قرار دادهاند. اهم مواردی که در آن به استخراج این تحقیقات در کتب درسی پرداخته شده است عبارتند از: متون نثر و نظم موجود در کتب درسی,روان خوانی هاء شعر خوانیءخود ارزیابیءدانش های زبانی و...... میباشد. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه کتابهای درسی ادبیات فارسی دوره متوسطه اول (سه کتاب) در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱. که با توجه به ماهیت پژوهش و گسترده بودن جامعه آماری,نمونه تصادفی صورت گرفته است.