Abstract:
تاب آوری سازمانی یکی از مهمترین مفاهیم مدیریتی است که به بررسی نحوه ایجاد و تحریک انگیزه، اشتیاق و تعهد کارکنان به انجام وظایفشان، بهبود عملکرد سازمانی و در نتیجه افزایش بهره وری در سازمان میپردازد. این مفهوم از دهه ١٩٨٠ میلادی شکل گرفته و در حال حاضر برای بسیاری از سازمانها به عنوان یک ابزار مدیریتی بسیار مهم وضع شده است. در دنیای امروزی که مدام در حال تغییر و تحول است سازمانها بالاجبار دچار مشکلات و معضلاتی میشوند، که بایستی برای مقابله با چنین مسائلی آمادگی تئوری و به تبع آن آمادگی عملی داشته باشند، بر همین اساس مطالعه موجود با هدف آشنایی با موضوع تاب آوری سازمانی که در مطالعات مدیریتی منظور از این اصطلاح تاب آوری سازمانی، به توانایی سازمان برای ایجاد مقاومت و تطابق با شرایط نامطلوب و پیش بینی نشده اشاره دارد. یعنی تاب آوری، استطاعت و توانمندی سازمان در سطوح مختلف فردی، سازمانی، اجتماعی، نهادی، ملی و منطقه ای در جهت پاسخگویی و مقابله با رویدادها و وقایع ناخوشایند و نامطلوب و همچنین توانایی سازمان در برگشت به وضعیت آغازین در رویارویی با مصائب و معضلات انجام گرفته است. از همین روی در این پژوهش سعی محقق بر این بوده است که در گام اول مقالات و پژوهش های که در زمینه تاب آوری سازمانی صورت گرفته را شناسایی کند و در گام دوم از هر یک از این مقالات جملاتی که به نحوی به اصطلاح تاب آوری اشاره و ابعاد آن را واکاوی کردهاند استخراج و نهایتا در قالب فایلی در اختیار خوانندگان قرار گیرد، امید است که محققان و پژوهشگران با مطالعه این مقاله به درک درستی از مفهوم و اصطلاح تاب آوری سازمانی دست پیدا کنند.
Organizational resilience is one of the most important management concepts that examines how to create and stimulate the motivation, enthusiasm and commitment of employees to perform their duties, improve organizational performance and, as a result, increase productivity in the organization. This concept has been formed since the 1980s and is now established as a very important management tool for many organizations. In today's world, which is constantly changing and evolving, organizations inevitably face problems and dilemmas, which must be theoretically prepared and, accordingly, practically prepared to deal with such issues. An organization that in management studies refers to the term organizational resilience refers to the organization's ability to create resistance and adapt to adverse and unforeseen conditions. That is, the resilience, affordability and capability of the organization at different individual, organizational, social, institutional, national and regional levels in order to respond and deal with unpleasant and undesirable events and events, as well as the ability of the organization to return to the initial state in facing hardships and problems. Therefore, in this research, the researcher has tried to identify the articles and researches that have been carried out in the field of organizational resilience in the first step, and in the second step, from each of these articles, sentences that somehow The concept of resilience and its dimensions have been analyzed, extracted and finally provided to the readers in the form of a file, it is hoped that the researchers will gain a correct understanding of the concept and term of organizational resilience by reading this article.