Abstract:
هدف این پژوهش بررسی کاربرد عملی (آموزشی و تربیتی) نظریات مرتبط با حافظه با محوریت نظریه ادگار دیل در دبستانها است. روش تحقیق این پژوهش بر اساس هدفء کاربردی و بر اساس روش جمعآوری و گزارش اطلاعات. توصیفی-کتابخانه ای است. این پژوهش با بررسی اصول و پیشفرضهای نظریه ادگار دیل سعی دارد تا راهبردهای عملی را بهمنظور اجرای ین تکنیکها در کلاسهای درسی پیشنهاد دهد. طبق نتایج این پژوهش, آشنایی معلمان با ماهیت حافظه و روشهای گسترش و بهبود آن و مجموعه روشهایی که باعث بهبود یادگیری و انتقال مفاهیم به حافظه فعال میگردند امری ضروری است. همچنین درک لزوم اجرایی شدن این روش و تاثیر آن در بهبود تواناییها و کاهش تاثیرات منفی تنشهای محیطی بر روان دانش آموزان و ایجاد شرایط مناسب در جهت پیشرفت مداوم فعالیتهای یاددهی-یادگیری» تاثیر مهمی در میزان موفقیت اجرای این راهبردها در کلاسهای درسی خواهد داشت. به دلیل تاثیرپذیری بیشتر دانش آموزان ابتدایی از معلم و کادر مدرسه و ماندگاری بیشتر آموختهها در دوران کودکی» اجرای این راهبردها در دبستانها مورد تاکید است. بر اساس یافتههای این پژوهش پیشنهاد میگردد معلمان و مربیان با ماهیت و اصول تقویت حافظه آشنا شوند و برنامه جامعی تنظیم شود تا بتوان به بهترین صورت از این تکنیکها در کلاسهای درسی استفاده کرد و دانش آموزان با شناخت تواناییهای خود و بهبود نگرش به اتفاقات و متغیرهای محیطی, بتوانند سازگاری خود با محیط را افزایش دهند و سوء آثار محیطی روی روان دانش آموزان به حداقل برسد. همچنین پیشنهاد میگردد مربیان و معلمان گرامی در هنگام بروز واقعه یا رفتارء ابتدا به پیش زمینههای آن توجه کنند تابا رفتار سنجیده و عالمانه, حاشیه امنیت و صمیمت بین معلم و دانش آموز حفظ گرده و با حسن خلق و اجرای راهکارهای متناسب با شرایط. رفتارهای نابهنجار اصلاح گردد و پیش از تدریس به بررسی روشهای تدریس متناسب با هر مفهوم بپردازند تا محتوای مناسب با روش صحیح آموخته شود و دانش آموزان با روشهای متنوع مطالب را بیاموزند و با روشهای تثبیت مفاهیم. آموختهها نسبتا پایدار و کاربردی سازند تا یادگیری به معنای حقیقی رخ دهد.