Abstract:
در میان مقاطع تحصیلی, مقطع ابتدایی یکی از حساسترین مقاطع آموزشی محسوب میگردد. سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته و به کارگیری افراد با تجربه در این مقطع خود دلیلی بر این مدعا است. برای مثال در کشور آلمان». کسانی که می خواهند به منزله معلم ابتدایی فعالیت نمایند باید از قابلیتهای خاصی برخوردار باشند و مدت زمان بیشتری را صرف تحصیل در آموزش ابتدایی نمایند. یکی از حیطههای مهم در برنامه درسی آموزش ابتدایی موضوعات درسی و نحوه آموزش به دانش آموزان است. در این میان بعضی از برنامههای درسی (مانند هنر و ورزش) نسبت به دیگر برنامههای درسی مورد بیمهری و بیتوجهی قرار گرفته است و به آنها به دیده زنگ تفریح و استراحت نگریسته میشود. شاید دلیل این امر این است که پتانسیلهای هنر برای مسئولان و معلمان به خوبی شناخته شده نیست. به نظر میرسد در کشور ما هم چنین وضعیتی 1 حکم فرما باشد. در چنین شرایطی ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات برای آموزش هنر میتواند مشکل را دو چندان ساز زیر آموزش هنر با شیوه فعلی در مدارس کشور به طور صحیح جا نیفتاده است. نتایج تحقیق نشان میدهد مدارسی که در ایران به آموزش دروس از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات مبادرت ورزیده اندء موفق نبودهاند. اما شواهد تحقیقی در کشورهای دیگر نشان داده است آموزش هنر میتواند خلاقیت. قدرت تحلیل گریء ارزشیابی اطلاعاتء و سواد بصری دانش آموزان را پرورش دهد. همچنین نتایج تحقیق اذعان میکند از آنج ائی که زبان ارتباطی فناوریهای جدید؛ (صداء انیمیشن. موزیک» نمایشنامه, ویدئوء گرافیک. و صدا) زبان هنر نیز میباشد. دانش آموزان با انگیزه بیشتری میتوانند پذیرای آموزش هنر باشند. مقاله حاضر ضمن بیان مزیتها و محدودیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات, چگونگی استفاده از فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات برای آموزش هنر در مقطع ابتدایی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.