Abstract:
در این شیوه ها فراگیر و علایق و توانمندیهای او در مرکز توجه قرار دارد ومعلم تلاش میکند تا تواناییهای فراگیران را د مهارتهای گوش دادن گفتن، خواندن, نوشتن, استدلال, مقایسه. تطبیق, تجزیه و تحلیلء سازندگی و خلاقیت تقویت کند و با توجه به این موضوع محتوای درسی را در کلاسهای درسی آرائه میدهد. مسلط بودن و استفاده از روش های یادگیری مختلف در حین تدریس نیز می تواند در تعمیق یادگیری دانش آموزان موثر باشد. مثلا اگر روش پرسش و پاسخ با طرح پرسش های هنرمندانه. هدفمند.ء منطقی»ء واضح و روشن مبتنی بر زمینه های علمی شاگردان واگرا و بر آنگیزننده از سوی معلم همراه شود. می تواند به پرورش و تقویت قدرت تفکرء استدلال و اظهار نظرء تفکر انتقادی, خلاقیت. اعتماد به نفس و انگیزه ی مطالعه و تحقیق در دانش آموزان کمک نماید. سرعتی که دانش آموز در تکمیل پایه ها و درجات گوناگون دارد و بر حسب مقدارش» پیش افتادگی و سرعت یا عقب ماندگی وی اندازه گیری می شود . مبانی تعلیم و رشد عبارت است از اندیشه هاء افکار و نگرش های مربوط به معرفت شناسیء جهان شناسی» انسان شناسی و آرزش شناسی و در کل موقعیت انسان امکانات و محدودیت های او را نشان می دهد و دربارة ضرورت هایی که حیات او پیوسته تحت تاثیر آن هاست بحث می کند. امروزه شیوه های نوین و فعال تدریس توجه مسئولان و دبیران را به خود جلب کرده است.