Abstract:
هدف این پژوهش اجرای دورههای ضمن خدمت مجازی و تاثیر آن بر کیفیت آموزش و دانش افزایی معلمان است. برای این منظور 5 شاخص نیازسنجی آموزشی, تدوین اهداف و محتوای آموزشی, راهبردهای یاددهی- یادگیری, شرایط و امکانات آموزشی, و ارزشیابی, و مولفههای آنها مورد بررسی قرار گرفت. معلمان نقطه آغاز و عنصر اصلی هرگونه تحول در نظام آموزش و پرورش محسوب می شوند؛ پس برای این که بتوانند وظایف حرفه ای, تخصصی و تربیتی خود را بهتر انجام دهند, لازم است پیوسته امکان بهره مندی آنها از آموزشهای جدید و مهارتهای تازه فراهم گردد. این مهم از طریق طراحی و اجرای نظام ضمن خدمت معلمان, به نحوی که زمینه ارتقای علمی و تخصصی و به روز نمودن اطلاعات و کسب مهارتهای جدید را امکان پذیر نماید, میسر می شود. به دلیل اهمیت نظام تعلیم و تربیت در پیشرفت کشور, موضوع آموزش نیروی انسانی در آموزش و پرورش و به ویژه آموزش معلمان نسبت به سایر حوزهها از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. بنابراین بررسی نظام ضمن خدمت معلمان و ارایه طریق برای بهبود و تکمیل آن امری ضروری می باشد.