Abstract:
ارتباطات یکی از شیوههای موّثر در زندگی اجتماعی انسان به شمار میرود بطوری که اساس تکوین, تثبیت وتداوم جوامع بشری را رقم زده و گسترش و توسعه فرهنگی, اقتصادی و اجتماعی را فراهم میآورد. در این راستا رادیو با معرفی الگوهای توسعه اقتصادی کشورء مردم را از اهداف و خط مشیهای آن آگاه مینماید تا مردم با الگوی توسعه کشور هماهنگ گردند و با معرفی ارزشها و اصول اعتقادی موجود در فرهنگ جامعه که موید توسعه اقتصادی میباشند در زمینه توسعه اقتصادی گام بر میدارد. از طرفی رادبو نمیتواند کاملا جدا از نوع فرهنگی که در جامعه جریان دارد حرکت کند. چراکه راد یو از فرهنگی نشات میگیرد که خود میخواهد شنوندگانی را که با آن فرهنگ زندگی میکنند را آموزش دهد. لذا با توجه به اهمیت موضوع این مقاله با هدف بررسی کلان نقش رسانههای جمعی (رادیو) در توسعه اقتصادی, اجتماعی. فرهنگی جوامع در قالب یک مطالعات مروری- کتابخانهای صورت گرفته و جمع آوری اطلاعات و داده ها در آن با استفاده از مرور و بررسی متون مختلف فارسی و لاتین» کتب. مقالات و جستجو در سایتهای اینترنتی مختلف انجام شده است. در این پژوهش تلاش گردیده تاثیرات راد بو در چهار حوزه فرهنگی. اجتماعی» اقتصادی و سیاسی مطرح شود و ضمن بیان پیچیدگی نقش ارتباطات در توسعه همه جانبه جوامع, بر لزوم گسترش شبکههای ارتباطی و به ویژه رسانههای جمعی در دسترس مانند رادیو تاکید مینماید. همچنین پیشنهاد میشود مسولین و صاحبان رسانه از قدرت جادویی هنر و رسانه به خصوص رادیو در تهیه. تنظیم و ارایه برنامههای فرهنگی و هنری مناسب باری جویند و زمینه لازم را جهت توسعه اقتصادی و فرهنگی, اجتماعی جامعه ابفا نمایند..