Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش قصه گویی با تاکید بر باورهای مذهبی بر کاهش اضطراب و دلسردی از زندگی کودکان سرطانی 8 تا 12 ساله شهر کرمانشاه بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه کودکان مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان محمدکرمانشاهی شهر کرمانشاه در سال 1402 بود. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 14 نفر در دو گروه آزمایشی و گواه ) 7 نفر گروه آزمایش و 7 نفر گروه گواه( قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اضطراب اسپیلبر گر ) 1989 ( و دلسردی از زندگی
0/ کازدین ) 1983 ( بودند. یافتهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری و یک متغییره در سطح معنی داری 01 نشان داد که آموزش قصه گویی با تاکید بر باورهای مذهبی موجب کاهش اضطراب و دلسردی از زندگی کودکان سرطانی است.
Machine summary:
یافته ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری و یک متغییره در سطح معنی داری ٠/٠١ نشان داد که آموزش قصه گویی با تاکید بر باورهای مذهبی موجب کاهش اضطراب و دلسردی از زندگی کودکان سرطانی است .
ازآنجاییکه آموزش قصه گویی با تاکید بر باورهای مذهبی بر کاهش اضطراب و دلسردی از زندگی کودکان سرطانی ٨ تا ١٢ ساله موثراست ، پژوهشگر درصدد است با به کار بردن تکنیک های این روش تاثیرآنها را در کاهش علایم روان شناختی کودکان مبتلا بررسی نماید.
میزان تأثیر یا تفاوت برابر با ٠/٦٨ می باشد، به عبارت دیگر، ٦٨ درصد تفاوت های فردی در نمرات پس آزمون اضطراب و دلسردی از زندگی مربـوط بـه تـأثیر آموزش قصه گویی با تاکید بر باورهای مذهبی می باشد.
به عبارت دیگر، آموزش قصه گویی با تاکید بر باورهای مذهبی با توجه به میانگین اضطراب کودکان سرطانی گروه آزمـایش نسبت به میانگین گروه گواه ، موجب کاهش اضطراب گروه آزمایش شده است .
به عبارت دیگر، آموزش قصه گویی با تاکید بر باورهای مذهبی با توجه به میانگین اضطراب کودکان سرطانی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه ، موجب کاهش اضطراب گروه آزمایش شده است .
به عبارت دیگر، آموزش قصه گویی با تاکید بر باورهای مذهبی با توجه به میانگین دلسردی از زندگی کودکان سرطانی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه ، موجب کاهش دلسردی از زندگی گروه آزمایش شده است .
Psychometric Properties of the Spence Children's Anxiety Scale with Young Adolescents.