Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت نشانگان تنیدگی و رابطه آن با میل به ماندن و اشتیاق شغلی آموزگاران مدارس استثنایی بود. جامعه آماری کلیه آموزگاران مدارس استثنایی شهر کرمانشاه می باشند که تعداد آنها حدود 286 نفر بودند. نمونه آماری در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق جدول مورگان تعداد 200 نفر از آموزگاران مذکور انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه نشانگان تنیدگی صفار زاده (1379)، اشتیاق شغلی اترخت (2002) و میل به ماندن بری فیلدوروث (1999) بود. این پژوهش از لحاظ روش جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ اجرا جزء تحقیقات همبستگی می باشد. نتایج پژوهش با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، نشان دادند که بین میل به ماندن با وضعیت نشانگان تنیدگی آموزگاران رابطه منفی معنی داری وجود دارد. بین اشتیاق شغلی با وضعیت نشانگان تنیدگی آموزگاران رابطه منفی معنی داری وجود دارد. متغیر اشتیاق شغلی با ضریب بتای 0/35، متغیر میل به ماندن با ضریب بتای 0/31 می تواند به طور منفی و معنی دار وضعیت نشانگان تنیدگی آموزگاران را پیش بینی کنند.
Machine summary:
نتایج پژوهش با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ، نشان دادند که بین میل به ماندن با وضعیت نشانگان تنیدگی آموزگاران رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
در عصر پرتلاطم کنونی سازمانها جهت ارائه خدمات مطلوب به جامعه ، علاوه بر ابزار و تجهیزات به نیروی انسانی متعهد و متخصص به عنوان اصلی ترین و ضروری ترین عامل نیازمند می باشند و سازمانها به ایجاد محیط کاری باشرایط جسمانی، روانی و رفاهی مطلوب برای کارکنان خود، تمایل دارند زیرا تحقیقات نشان داده است که با کارکنان دارای شرایط روانی مطلوب ، سازمانها به نتایج ارزشمندی ازقبیل کاهش تغییر و تبدیل ، بالارفتن اشتیاق کارکنان ، افزایش کیفیت زندگی کارکنان ، تعهد سازمانی، ایجاد امنیت شغلی، کاهش تمایل به ترک شغل و کاهش فرسودگی شغلی دست خواهند یافت .
با توجه به مطالب ارائه شده هدف از این پژوهش این 2Rio 3stress syndrome 4Rush & Bernard 5Sheehy & Horan است که چه رابطه ای بین میل به ماندن ٦ و اشتیاق شغلی با وضعیت نشانگان تنیدگی آموزگاران مدارس استثنایی شهر کرمانشاه وجود دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی به شیوه همبستگی می باشد و از نظر نـوع هـم از روش کتابخانـه ای و هـم روش میدانی ویا ترکیبی از هر دو استفاده شد.
نتایج نشان داد بین اشتیاق شغلی با وضعیت نشانگان تنیدگی آموزگاران رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
نتایج نشان داد رگرسیون پیش بینی وضعیت نشانگان تنیدگی آموزگاران از روی متغیرهای میل به ماندن و اشتیاق شغلی معنی دار می باشد.