Abstract:
تحول دیجیتال در حال تغییر سریع و گسترده سازمانهای خردهفروشی پوشاک است. سرعت بالای ورود دانش جدید به سازمان وعدم قطعیت ویژه دنیای مد و پوشاک، مجال برنامهریزیهای استراتژیک را به سازمان نمیدهد و مدیران ارشد ناگزیر از تصمیمگیری استراتژیک در این حوزه هستند. شناسایی و مفهومپردازی پیشرانهای تصمیمگیری استراتژیک در تحول دیجیتال سازمانهای خردهفروشی هدف اصلی این پژوهش است. این پژوهش با استفاده از استراتژی پژوهش داده بنیاد چندگانه طی دو مرحله زمینهیابی نظری و تجربی به شناسایی پیشرانها پرداختهاست. در مرحله زمینهیابی نظری با استفاده از روش فراترکیب، بیست و سه مقاله بینالمللی از پایگاههای معتبر انتخاب و کدها و مفاهیم مرتبط با سئوال پژوهش استخراج گردید. در مرحله زمینهیابی تجربی، با هفده نفر از خبرگان مصاحبه بر مبنای پروتکل انجام شد و کدها و مفاهیم استخراج شده از مرحله فراترکیب مجددا بررسی، بازتعریف و تکمیل گردیدند. در نهایت با یک روند رفت و برگشتی و غنیسازی نظریه، مدل پیشرانهای تصمیمگیری استراتژیک تحول دیجیتال در خردهفروشی پوشاک ایران طراحی گردید. نتایج حاکی از آناست که پیشرانهای تصمیمگیری استراتژیک تحول دیجیتال در هفده مفهوم و چهار مقوله تحت عناوین «محرکهای درونسازمانی»، «فشار عوامل صنعت و بازار»، «الزامات زیرساختی دولتی» و «کلانروندهای محیطی» قرار میگیرند. فشار اقتصادی و اشاعه فناوری اطلاعات و تغییرات زیست اجتماعی از مقوله کلان روندهای محیطی، انتظار عملکرد مالی و زیرساخت دیجیتال سازمان و تقاضای کارکنان از مقوله محرکهای درون سازمانی و فشار مشتری و فشار فضای رقابتی از مقوله فشارهای صنعت و بازار، نسبت به سایر مفاهیم از بیشترین اهمیت و اولویت برخوردارند.
Digital transformation is rapidly changing apparel retail organizations. The high speed of new knowledge and the uncertainty of the fashion world do not allow organizations to make strategic plans, and force them to make strategic decisions in this field. Identifying and conceptualizing the drivers of strategic decisions for the digital transformation of apparel retail organizations is the primary goal of this research by using the multi-grounded theory research strategy. In the theoretical grounding stage, twenty-three international articles were selected and codes and concepts were extracted using the metanalysis method. In the experimental grounding stage, interviews were conducted with seventeen experts, and the codes and concepts extracted from the metanalysis stage were re-examined, redefined, and completed. Finally, by going back and forth and enriching the theory, the conceptual framework model of strategic decision-making drivers of digital transformation in Iran's apparel retail was designed. The results indicate that the drivers of strategic decisions for the digital transformation of apparel retail organizations are in seventeen concepts and four categories under the headings of "organizational drivers," industry and market pressure," "government infrastructure requirements," and "environmental macro trends. " The economic pressure and the spread of information technology and bio-social changes from the environmental macro trends and the expectation of financial performance and digital infrastructure of the organization and the employees' pressure from the category of organizational drivers and customer pressure and the pressure of the competitive environment from the category of Industry and market pressure seem to have the most importancecompared to other concepts.
Machine summary:
معیارهای جستجوی مقالات معیارهای پذیرش , کلمات مورد جستجو زبان تحقیقات , انگلیسی/ فارسی , زمان مطالعات , بدون محدودیت زمانی , (Straantedg(ydogrit"asltoartagniaclydtieccsisioorn") جامعه مورد مطالعه , صنایع خرده فروشی , o"manritcifhiacinanleilnterl"iignetenrcnee"toorf"tshimnagrst")or شرایط مورد مطالعه , تحول دیجیتال , and (retail) or (fashion or apparel or clothing) نوع مطالعه , مقالات چاپ شده در ژورنال های علمی , در ادامه به منظور بررسی کیفیت روش شناختی مطالعات بر اساس برنامه مهارت های ارزیابی حیاتی (CASP)، برای هر مقاله بر اساس ده معیار ذکر شده امتیازی در نظر گرفته شده است .
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش ، به عنوان مهم ترین پیشران های تصمیم گیری استراتژی تحول دیجیتال خرده فروشی های پوشاک، به کلان روندهای محیطی هم زمان در ادبیات پیشین و هم در مصاحبه با خبرگان به تکرار اشاره شده است .
Designing and Verifying the Conceptual Model of Digital Transformation in Project-Based Organizations of Iran's Oil and Gas Industry (Vol. ٢۶): Tarbiat Modares University [in persian].
Changing the game to compete: Innovations in the fashion retail industry from the disruptive business model.
International Journal of Retail & Distribution ---IJRDM//doi.
Big Data in fashion: transforming the retail ---JBS//doi.
The impact of digital transformation on sustainability in fashion retail.
https: &International Journal of Retail ٢٠١٨-٠٢٧٠ [٤٥] Lorenzo-Romero, C.