Abstract:
در محیط کسب وکار جدید که مشخصه آن تلاطم، رقابت و پیچیدگی فزاینده است، توانایی یک شرکت در ایجاد و حفظ مشتریان وفادار نهفته است. مدیریت سازمانها با تکیه بر دانش برتر امکان توسعه تصمیمات نوآورانه در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را فراهم میآورند و از این طریق به افزایش تجربه و وفاداری مشتریان نائل میشوند. فناوریهای مالی نیز میتوانند در تجربه و وفاداری مشتریان موثر باشند. در این مطالعه قصد داریم به بررسی تاثیر فناوریهای مالی بر تجربه و وفاداری مشتریان در بانک سامان بپردازیم. جامعه مورد مطالعه ما مشتریان شعب بانک سامان در شهر تهران میباشد. بر این اساس با استفاده از فرمول کوکران جامعه نامحدود تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و با استفاده از ابزار پرسشنامه به جمع آوری نظرات افراد نمونه درباره متغیرهای تحقیق پرداخته شد. سپس با استفاده از نرم افزار Spss به تلخیص و توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی پرداخته شد و پس از آن آزمونهای آماری متناسب با ماهیت تحقیق انجام شد. در این راستا آزمون کولمگروف اسمرینف برای بررسی نوع توزیع متغیرها و سپس از تحلیل مسیر با رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 2، برای آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که فناوریهای مالی بر وفاداری و تجربه مشتری موثر است.
In the new business environment characterized by turbulence, competition and increasing complexity, a company's ability to create and maintain loyal customers lies. The management of organizations, relying on superior knowledge, provides the possibility of developing innovative decisions in important issues and improving knowledge-based functions, thereby increasing the experience and loyalty of customers. Financial technologies can also be effective in customer experience and loyalty. In this study, we intend to examine the impact of financial technologies on the experience and loyalty of customers in Saman Bank. Our study population is the customers of Saman Bank branches in Tehran. Based on this, 384 people were selected as a sample using Cochran's formula of unlimited population, and the opinions of the sample about the research variables were collected using the questionnaire tool. Then, using Spss software, demographic characteristics were summarized and described, and after that, statistical tests were performed according to the nature of the research. In this regard, the Kolmgrove-Smirinov test was used to check the type of distribution of the variables, and then the path analysis with the structural equation approach and SmartPLS version 2 software was used to test the research hypotheses. The results of the hypothesis test showed that financial technologies affect loyalty. And the customer experience is effective.