Abstract:
علم نجوم به دانش بررسی موقعیت. تغییرات. حرکت و ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی «پدیدههای آسمانی»
از جمله ستارههاء سیارههاء دنبالهدارهاء کهکشانها و پدیدههایی مانند شفق قطبی و تابش زمینه کیهانی
گفته میشود که منشا آنها در خارج از جو زمین است و نیز مطالعه خورشید.ء ماه» ستارههاء سیارات»
دنبالهدارهاء گازء کهکشانهاء گرد و غبار و سایر اجسام و پدیدههای فضایی میباشد. نجوم را می توان
«مطالعه ستارههاء سیارات و فضا» تعریف کرد. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند؛ علم نجوم را
فراگیرید تا در بیابان و دریا راهنمایتان باشد.( مجلسی.ءج۵۸.ص ۲۶۵) در بررسی انجام شده ما به دو شاخه
نجوم دست پیدا میکنیم؛ نجوم ازمانی و نجوم احکامی. با توجه به احادیث و روایات. نجوم ازمانی نه تنها
مردود نمی باشد بلکه سفارش به تحقیق و پژوهش درباره ان نیز شده استء و بر خلاف آن نجوم احکامی که
از آن به طالع بینی یاد شده» مردود و حرام می باشد.
Machine summary:
بررسي نجوم واحکام نجومي در روايات اهل بيت عليهم السلام 1 سيده مهديه طباطبايي نسب چکيده علم نجوم به دانش بررسي موقعيت ، تغييرات ، حرکت و ويژگي هاي فيزيکي و شيميايي «پديده هاي آسـماني » از جمله ستاره ها، سياره ها، دنباله دارها، کهکشان ها و پديده هايي مانند شـفق قطبـي و تـابش زمينـه کيهـاني گفته مي شود که منشأ آن ها در خارج از جو زمـين اسـت و نيـز مطالعـه خورشـيد، مـاه ، سـتاره ها، سـيارات ، دنباله دارها، گاز، کهکشان ها، گرد و غبار و سـاير اجسـام و پديـده هاي فضـايي ميباشـد.
(6 مولا اميرالمومنين عليه السلام ؛ هر که علمي از علم نجوم را از حاملان قرآن (اهل بيت عليهم السـلام ) بگيـرد، به وسيله آن به ايمان و يقينش افزوده مي شود و سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: (به يقيق درآمد و شد شب و روز، آنچه خداوند در آسمان ها و زمين آفريده ، آيات و نشانه هـايي اسـت بـراي گروهي که پرهيزگارند و حقايق را مي پذيرند)(يونس ،٦).
(بحار الأنوار، ج ٤٨، ص ١٤٥و١٤٦، ح ٢١) نظر فقها درباره علم نجوم شيخ اعظم انصاري(ره ) اين مساله را در چند بخش مورد ارزيابي قرار داده است : اول : گزارش و خبر از اوضاع فلکي و کواکب ; اگر براساس اصول صحيح وقواعد علمي باشد، مانند خبر از سـير و گردش کواکب و پديده خسوف که ناشي از حايل شدن زمـين بـين مـاه و خورشـيد، و کسـوف کـه در اثـر مانع شدن ماه از نور خورشيد به زمين است ، اين بخش صحيح است و خبر دادن از آن هم جـايز اسـت ، حتـي آنان که منکر احکام نجوم هستند، همچون سيدمرتضي، اين بخش را پذيرفته انـد.