Abstract:
امروزه یادگیری به گونه ای است که، به راحتی نمی توان از آن گذشت و افراد مختلفی در سراسر جهان، به بررسی آن پرداخته اند. در همه ی جوامع، مدیریت بحثی است که صرفا افراد اندکی می توانند از پس آن بر بیایند؛ علی الخصوص اگر با فناوری اطلاعات ترکیب شود، مسئولیت کار را در یادگیری دو چندان خواهد کرد. یادگیری باعث توسعه دانش، ارتقاء توانمندی و ... می شود و می تواند از آموختن و حتی تجربه کسب کردن ایجاد شود. در واقع تاثیراتی که مدیریت آموزشی بر یادگیری می گذارد منجر به کنش های عمیقی در درون آن فرد می شود. یکی از معدود افرادی را که می توان به عنوان مدیران آموزشی در حیطه ی یادگیری یاد کرد، معلمان هستند که تاثیرات فراوانی در کنش های درونی فرد همانند آزاد سازی ذهن دارند.
مدیریت آموزشی موثر در فرایند بهبود یادگیری تفاوت های آشکاری را ایجاد می کند. در چند دهه اخیر تلاش بر این بوده است، که مدیریت آموزشی چقدر اهمیت دارد و این تاثیرات اگر با فناوری اطلاعات ترکیب شود چقدر بر پیشرفت یادگیری دانش آموزان مهم خواهد بود. در نتیجه در این مقاله سعی شده است به تاثیر رویکرد حاکم، بر مدیریت آموزشی و رابطه آن با فناوری اطلاعات و تاثیر آن در یادگیری پرداخته شود و اهمیت آن را نمایان کند.
Machine summary:
بررسی رابطه عوامل مدیریت آموزشی و تاثیر فناوری نوین آموزشی در یادگیری دانش آموزان محمد بهزادی فر دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی، ارومیه، ایران.
در چند دهه اخیر تلاش بر این بوده است، که مدیریت آموزشی چقدر اهمیت دارد و این تاثیرات اگر با فناوری اطلاعات ترکیب شود چقدر بر پیشرفت یادگیری دانش آموزان مهم خواهد بود.
در زمینه مدیریت آموزشی، دیگر نمی توان به اطلاعات کهنه گذشته و شیوه ها و روش های نامنظم قبلی و تاثیر آن بر یادگیری اکتفا کرد؛ بلکه باید با برنامه ریزی منظم و مدیریت های آموزشی نوین همانند فناوری اطلاعات، تاثیر بیشتری بر یادگیری دانش آموزان ایجاد کنیم.
با بهره گیری از مطالب بالا می توان فهمید، که آموزش در مدارس پویاست و این معلم است که به عنوان یک شخص، عامل مدیریتی در تغییر دیدگاه دانش آموزان تاثیری بسزا دارد و به موجبات آن، فناوری اطلاعات می تواند در این زمینه کمک شایانی برای مدیران آموزشی باشد.
درواقع فناوری اطلاعات هم موجب تسریع کار های مدیران آموزشی و هم موجب بهتر شدن یادگیری دانش آموزان و صرفه جویی در منابع می شود.
مدیران آموزشی می توانند ویژگی های متنوعی داشته باشند، و این ویژگی ها می تواند به پیشرفت محیط یادگیری دانش آموزان کمک کند.
درواقع فناوری اطلاعات از طرفی عاملی جهت تسریع کار های مدیران آموزشی و هم عاملی حیاتی در بهتر شدن یادگیری دانش آموزان و صرفه جویی در منابع می شود.
(1985), "Assessing the instructional management behavior of principals", The Elementary School Journal, Vol. 86 No. 2, pp.