Abstract:
در مقاله حاضر خصوصی سازی به عنوان یکی از مباحث جدال برانگیز دهههای اخیر بررسی شده است. جریان خصوصی سازی در خلال برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سال 1367 در اقتصاد ایران مطرح گردیده و این روند در مدارس شتاب بیشتری یافته است. مقاله حاضر در راستای پاسخ به سوالاتی نظیر: خاستگاه نظری و زمینههای اقتصادی خصوصی سازی مدارس، نقش دولت در فرایند خصوصی سازی، دلایل برپایی مدارس خصوصی، استفاده کنندگان از مدارس خصوصی و سرانجام کارایی مدارس خصوصی برای زیستن در عصر جهانی شدن و بهرهگیری از مزایای آن به رشته تحریر در آمده است. نتایج حاصله نشان میدهد که اولاً، مدارس خصوصی در ایران بیشتر از دو جنبه تامین مالی و اداره مدارس مورد توجه قرار گرفتهاند. ثانیاً فشارهای سیاسی و اجتماعی برای ایجاد مدارس خصوصی در کشور ایران از عوامل عمده به شمار میروند. لذا میتوان گفت دیدگاههای انتقادی - که معتقدند خصوصی سازی مدارس به عنوان فرایندی برای تقویت گروههای غنی و مرفه و حفظ و تثبیت طبقه اجتماعی و موقعیت سیاسی و اجتماعی افراد و خانوادها است، تبیین مناسبی برای تفسیر دلایل و زمینههای شکلگیری مدارس خصوصی در ایران میباشند. ثالثاً، به لحاظ ماهیت ساختاری و عوامل شکل دهنده مدارس خصوصی در کشور ایران، این مدارس نمیتوانند در راستای دستیابی به مزیتهای اقتصاد جهانی حرکت نمایند.
Privatization has been a challenging issue in the last decades. privatization of schools like other subjects has been debated among education policy makers, economists, sociologists, politicians and government atuhorities. During the past years, Iran’s private schools have been considerably increased and gaining a growing reputation among families. After the new law of introducing the private schools by Ministry of Education from 1990 the number of private schools have increased and families have been allowed more choices for education of their children. what are the theoretical rationale and socio-economic philosophy of schools privatization? How much should the government get involved in this issue? How much privatization help and resolve schools problems? To whom are the school doors open? What factors have attracted families to welcom private schools? Whether private schools are able to provide the kind of education which is required for living in the global economy? In order to answer these questions, a historical-analytical approach has been used. In this relation, three schools of thought have been briefly studied here as the main causes of establishing private schools, namely; liberal theory, social justice and conflict theory. After that the history and causes of schools privatization in Iran were discussed.