Abstract:
در دنیای امروز یکی از دغده های هر شرکت های و سازمانهای در حال توسعه, عدم رضایت مشتریان وفادار می باشد. رقبا همواره به آگاهی و تلاش خود می افزایند و درصدد جذب مشتری هستند. در چنین محیطی,ء مدیریت باید در همه تصمیم گیری ها هوشمندانه عمل کند. بازاریایی هوشمند تعاملی و مبتنی بر فناوریهای تحول آفرین در عصر جدیدء راهکاری برای رفع چالشهای پیش روی سازمان در این حوزه میباشد. بازاریایی هوشمند اطلاعات موردنیاز را تعیین میکند» آن را با جستجوی محیط جمعآوری کرده و به مدیران بازاریابی که به آن نیاز دارند تحویل میدهد. نرمافزارهای بازاریایی هوشمند دیتاهایی را از منابع دادهای مختلف مانند آنالیز وب» هوش تجاری» مرکز تماس و دادههای فروش که اغلب گزارشهای جداگانهای به دست میدهند. جمعآوری کرده و آنها را در یک محیط واحد قرار میدهد.بنابراین درک ابعاد و شاخصهای کلیدی تاثیرگذار بر این نوع بازریابی در عصر جدید ضروری مینماید. در این پژوهش کوشیده شده است تا با شناسایی روابز علی و معلولی بازیگران فعال در این سیستمهای هوشمند.ء نقش این سیستم بازاریایی هوشمند در توسعه پایدار مورد بررسی قرار بگیرد.