Abstract:
یکی از مسائل مبتلی به در عصر حاضر تقلب و تبانی در بازی های درآمدزا می باشد که کشف حکم فقهی آن به موضوع شناسی و سپس حکم شناسی وابسته است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با مطالعه کتب به این امر دلالت دارد که واژه تقلب در آیات قرآن موضوعا با موضوع فقهی تقلب_ باشدکه در ذیل اصحاب السبت،النسیء،سحر آمده است_کاملا تفاوت دارد. چندین قاعده فقهی و چندین دسته روایت به طور مستقیم ویا غیر مستقیم دلالت برنهی از تقلب وتبانی دارند و کنکاش در آنها می رساند «تقلب وتبانی در بازی های درآمدزا» حرام بوده و ضمان بر رد مال در صورت تضییع حق توسط فرد ویا کاربر وجود دارد.
Machine summary:
مسأله اساسی پیشروی ما عبارت است از اینکه؛ تخطی از قوانین بازی(بکمک تقلب وتبانی) آنهم در صورتی که نتیجه اش منجر به فعالیتی اقتصادی ومالی گردد؛ آیا همچنان مورد تائید شریعت واحکام اسلامی است یا خیر؟(ابراهیمی،جستاری در مشروعیت عوض در بازی های رایانه ای، 1399: ش22،ص37) به عبارتی دیگر به طور مشخص«حکم فقهی تقلب و تبانی در بازی های درآمدزا»چیست؟ پاسخ این پرسش نیازمند تحلیل و تجزیه دو امر است: نخست تحلیل «تقلب و تبانی» ازمنظر فقه و سپس تحلیل«بازی های درآمدزا».
حال مساله ای که با آن روبرو خواهیم بود اینست : آیا بازی درآمدزا همان احکام فقهی معاملات شرعی نظیر بیع را دارد یا خیر؟به عبارت دیگر آیا تقلب وتبانی که در معاملات شرعی از آن تعبیر به (غش )می شود در بازی های درآمدزا نیز متصور است یا خیر؟ در نظر نگارنده دو مؤلفه اساسی در تعیین جهت مسأله مؤثر خواهد بود: 1-هدف در بازی(سرگرمی-درمان-قمارو...
مانند: «اصحاب سبت» و بنی اسرائیل (اعراف/163)، نسیء و تغییر ماه در جاهلیت (توبه/37)، تحریف متون مقدس(نساء/46)، تقلب و کم فروشی تجار مدینه (مطففین/1-3)، تقلبات وکم فروشی های قوم حضرت شعیب (هود/84)، ساحران بابل (بقره / 102)که دراستدلال به آیات کریمه در دو مرحله صورت می پذیرد: تقریب استدلال-دلالت آیه نخست: اصحاب سبت و بنی اسرائیل مرحله ی اول: تقریب استدلال تقریب استدلال به آیه بدین بیان می باشد: از آنجایی که بنی اسرائیل منع از ماهی گیری در روز شنبه شده بودند، بسبب این نهی در این روز ماهی گیری نمی کردند؛اما بواسطه ی تقلب در حکم و زمینه ی سازی که برای صید ماهی در روز یکشنبه انجام می دادند،عملشان مورد غضب خدای الهی قرار گرفت.
مرحله دوم: دلالت ممکن است گفته شود آیه بر رفتار متقلبانه دلالت ندارد زیرا آیه تحریف در صدد حرمت این عمل توسط علماء یهود است نه هر رفتاری تا شامل تقلب و تبانی گردد.