Abstract:
مقاله حاضر، به نقش عوامل کلیدی سازمانی (ساختار، فرهنگ، فناوری اطلاعات و آموزش منابع انسانی)در پیاده سازی مدیریت دانش با استفاده از روش پیمایشی (مطالعه موردی) در یک سازمان نظامی اشاره دارد این مقاله سعی دارد با نتایج حاصل از مطالعه موردی صورت گرفته به بررسی وضع موجود، و تبیین نقش عوامل کلیدی سازمانی در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های نظامی، وضعیت مطلوب هر یک از عوامل را به منظور دستیابی به هدف پیاده سازی موفق مدیریت دانش ترسیم نماید.نتایج به دست آمده نشان می دهند که رابطه معناداری بین عناصر ساختار سازمانی، جریان ارتباطات، با مدیریت دانش وجود دارد. همچنین فرهنگ یادگیری مستمر رابطه مثبتی با خلق و انتقال دانش و در نتیجه مدیریت دانش دارد. نتایج مقاله انجام شده نشان می دهند که فناوری اطلاعات در پیاده سازی موفقیت مدیریت دانش در سازمان از نقشی کلیدی برخوردار است و باید به عنوان ابزار موثر جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال و اشاعه دانش مورد توجه قرار گیرد. همچنین نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد آموزش منابع انسانی مهارت لازم را در کارکنان بمنظور خلق و انتقال دانش و نهایتا مدیریت موثر مدیریت دانش فراهم می سازد. به طور کلی نتایج به دست آمده نشان می دهد که ارتباط مهمی بین این عوامل سازمانی و مدیریت دانش وجود دارد. بنابراین برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش در نهاجا باید به سازمان به عنوان یک کل نگاه کرد و همه این عوامل را مورد توجه قرار داده و وضعیت آنها شناسایی و تحلیل شود.
The present article refers to the role of critical factors in implementing knowledge management using field study method (case study) at a military organization. By using the results, this article tries to analysis the current situation, to explain the role of critical factors in implementing knowledge management and to illustrate the better situation of each factor to achieve the aim; the successful implementation of knowledge management.
The obtained results have shown that there are a significant relationship between the elements of organizational structure, commination flow and knowledge management. The continuous learning culture also, have a positive relation to create and transfer of knowledge, is leading to knowledge management. This results have shown that information technology has a critical role in successful implementation of knowledge management and it must be mentioned as a means of collecting, storing, transferring and broadcasting knowledge. The results of the aforementioned article have also shown that training human resources provide the necessity skills to create and transfer knowledge and, finally the efficient management of knowledge management. The obtained results have shown, generally, there is an important relation between these factors and knowledge management. Consequently, it needs to see to the organization as a whole in order to the successful implementation of knowledge management at Nahaja and all these factors must keep in mind, identified and analyzed.
Machine summary:
بررسي نقش عوامل کليدي سازماني در پياده سازي مديريت دانش در سازمان هاي نظامي (مطالعه موردي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ) مهدي بصيري *١،هادي نوري ٢، عزيزا...
نتايج مقاله انجام شده نشان مي دهند که فناوري اطلاعات در پياده سازي موفقيت مديريت دانش در سازمان از نقشي کليدي برخوردار است و بايد به عنوان ابزار مؤثر جمع آوري، ذخيره سازي، انتقال و اشاعه دانش مورد توجه قرار گيرد.
پژوهش با عنوان بررسي نقش عوامل کليدي سازماني(ساختار، فرهنگ ، فناوري اطلاعات و آموزش منابع انساني) در پياده سازي مديريت دانش در سازمان هاي نظامي صورت گرفته است .
٥- سيد عمر شريف الدين و سيد احسان (٢٠٠٤) در مطالعه اي که در زمينه مديريت دانش در سازمان هاي عمومي انجام دادند، به بررسي رابطه بين اجزاي سازماني(فرهنگ سازماني، ساختار سازماني، تکنواوژي منابع انساني و جهت گيريهاي سياسي) و توانايي خلق دانش و انتقال دانش در وزازت توسعه کارآفريني مالزي پرداخته اند.
از طرف ديگر پياده سازي موفقيت آميز مديريت دانش مستلزم اين است که عوامل سازماني مختلف موجود در يک سازمان از جمله ساختار سازماني، فرهنگ سازماني، تکنولوژي و آموزش نيروي انساني داراي ويژگيهاي خاصي بوده و از انسجام و هماهنگي لازم برخوردار باشند.
بنابراين براي اجراي موفقيت آميز مديريت دانش در نهاجا بايد به سازمان به عنوان يک کل نگاه کرد و همه اين عوامل را مورد توجه قرار داده و وضعيت آنها شناسايي و تحليل شود.
بنابراين براي اجراي موفقيت آميز مديريت دانش در نهاجا بايد به سازمان به عنوان يک کل نگاه کرد و همه اين عوامل را مورد توجه قرار داده و وضعيت آنها شناسايي و تحليل شود.